zondag 11 mei 2014

Inner : Angsten

Voor dit 'Inner'-artikel neem in een onderwerp wat bij iedereen toch serieus speelt : angst. Het kan om de meest banale dingen gaan : spinnen, slangen, hoogtevrees maar ook angst om je onder de mensen te begeven, om 's nachts over straat te lopen, faalangst, etc. Angst is niet leuk en kan zelfs je leven beïnvloeden. Vandaag vertel ik jullie mijn angst + tips om met je angsten om te gaan !



Angst kan zich op verschillende manieren uiten. Van hartkloppingen tot je wat licht in het hoofd voelen. Sommige mensen kunnen nog redelijk functioneren door de adrenalineopstoten, anderen verlammen. Mijn angst ? Voor de ene kan dit iets banaals zijn, voor mij is het toch een big deal : presenteren of in het algemeen : spreken voor een groep personen. Niet wat je verwacht had ? Surprise ! Ik spreek al bijna 3 jaar tegen de camera en het lijkt alsof ik dan rechtstreeks met jullie communiceer. Dat vind ik helemaal niet eng. Het is pas wanneer ik vooraan moet gaan staan en alle ogen op mij gericht zijn. Het is telkens weer even sterven als ik opdrachten krijg waarvoor ik moet presenteren vooraan in de klas. Ik had het al van in het middelbaar en het heeft zich doorgezet aan de universiteit. Mijn eindwerk dit jaar ging goed, totdat ik moest presenteren voor de jury. Normale mensen worden gewoon nerveus : knikkende knieën, trillende stem, zweethanden. Ik word de dag of zelfs de week voor de presentatie er letterlijk ziek van. Wie mij al wat langer volgt, weet dat ik problemen heb met slokdarmspasmen. Dokters denken dat het van stress komt. Presenteren geeft mij zoveel stress dat mijn slokdarm op tilt slaag en ik er letterlijk nachten van wakker lig en dat met heel veel pijn. Nochtans zegt iedereen dat ik kalm overkom als ik vooraan sta te presenteren. I tell you : je gezicht in de plooi houden, is moeilijk. Telkens wanneer ik gepresenteerd heb, valt er een blok van mijn schouders en voelt het aan als een overwinning.

Wat kun je nu aan je angsten doen ? Als ik zeg dat je ze moet ondergaan, dan is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ik spreek uit ervaring. Iemand die hoogtevrees heeft, zal niet zo snel de hoogste top van de Eiffeltoren bezoeken. Toch is je angst ondergaan een van de beste manieren om er mee te leren omgaan. Ik wist dat ik MOEST presenteren om uiteindelijk mijn diploma te kunnen halen. Ik geef je enkele tips die ook ik heb toegepast toen ik extreem nerveus werd :
- adem rustig in en uit en tel tot 10. Zo zal je hartslag wat dalen en kalmeer je vanzelf.
- Bedenk je waarom je er zo angstig voor bent. Eenmaal je de reden weet, kan je daar op inspelen.
- Beloon jezelf als je in een situatie bent geraakt waar je eenmaal je angst onder ogen moest zien en dat je er levend en wel vanaf bent gekomen.
- Weglopen heeft niet echt zin. Weet dat niets voor altijd is en dat de angstige positie waarin je je bevindt ooit een keer moet ophouden.

Een heel persoonlijk stukje vandaag, maar ik vond dat ik het met jullie moest delen. Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben!

Hoe ga jij met je angsten om ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie plaatsen