vrijdag 1 augustus 2014

The Fault in Our Stars

Het populairste boek van het moment doet je tranen met tuiten huilen, doet je dromen van de liefde zoals ze beschreven staat maar brengt je met beide voetjes op de grond door de omstandigheden die verteld worden. Ik heb het natuurlijk over The Fault in Our Stars. Het heeft een tijdje geduurd eer ik het boek te pakken kreeg maar op een weekje was hij uit. Diezelfde week nog ging ik naar de verfilming van het boek. Mijn verslag lees je hier !



Ik schrijf niet zo heel dikwijls over boeken/films op mijn blog maar voor de mensen die het niet weten : ik lees enorm graag. Mijn boekenkast puilt uit (memo aan mezelf : boekenkast opruimen) maar dat houdt me niet tegen om nog meer boeken te kopen.

TFIOS was een hele grote hype in Amerika. IEDEREEN had wel het boek in huis en dat maakte mij nieuwsgierig. Van de schrijver, John Green, had ik voordien nog nooit gehoord dus ik kende zijn werk niet (ook al had hij al andere boeken geschreven). Toen het boek eindelijk in BelgiĆ« te verkrijgen was, moest ook ik ‘em kopen. Een week later was hij uit.


Dit is het verhaal in het kort : Hazel werd drie jaar geleden opgegeven maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor onbepaalde tijd. Augustus heeft kanker overleefd ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan aan de zinderende aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niemands tijdbom zijn. De zoektocht naar hun mysterieuze schrijver van hun lievelingsboek, Een vorstelijke beproeving, leidt hen naar Amsterdam. Daar neemt hun leven een wending die ze niet hadden kunnen indenken.

Ik heb tranen met tuiten gehuild. Omdat kanker toch heel actueel is dezer dagen, lag het boek mij nauw aan het hart en was het zo herkenbaar. Het einde had ik wel niet verwacht. Ik ga het natuurlijk niet weggeven maar de mensen die het boek al gelezen, weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Diezelfde week nog ging ik naar de bioscoop om er de verfilming van te zien. Ze zijn dicht bij het boek gebleven, wat ik tof vond. Ook hier stonden de tranen in mijn ogen. Ik kan me inbeelden dat het moeilijk was voor de acteurs om over te komen als kankerpatiĆ«nten. De acteurs die Augustus Waters en Hazel Grace Lancaster speelden (ra ra ra, kennen we hen niet van ‘Divergent’ ?), hebben het verhaal recht aangedaan.  Wat ook leuk was : een deel van de film werd gedraaid in Amsterdam! Het brengt Amerika toch net ietsje dichterbij.

Hieronder vind je de trailer van de film :


De rest van het verhaal laat ik aan het boek/de film. Een aanrader ? HE-LE-MAAL. Haal de zakdoeken maar boven want je gaat ze nodig hebben.

Heb jij TFIOS al gelezen?

Stay gorgeous !


Anke

0 reacties:

Een reactie posten