zondag 10 augustus 2014

Waarom verschilt parfum van mens tot mens ?

Ik heb onlangs een filmpje gemaakt over mijn parfumcollectie. Daarin vertelde ik dat de geur van eenzelfde parfum van persoon tot persoon kan verschillen. Ik geef je het voorbeeldje van mijn mama : zij had een vriendin waarbij een bepaalde parfum enorm goed rook. Omdat die geur haar wel beviel, kocht ze die parfum ook. Spijtig genoeg draaide het helemaal anders uit...



De parfum veranderde van geur en stonk bij haar waardoor ík het flesje in handen kreeg. Ik rook er eigenlijk niks verkeerd aan en deed ‘em met veel plezier op (hij is zelfs bijna op!). Hoe kan dat ? Had ze het flesje te lang in de zon laten staan waardoor de geur veranderde ? Had ze een verkeerd flesje gekocht ? Geen van dit alles was de oorzaak : het lag aan haar huid zelf !

Nu zal je denken : ‘Huh, dat kan toch niet?’. Toch is het zo. Dat geuren verschillend ruiken, komt door de pH van je huid. De pH is de zuurtegraad, deze term wordt vooral gebruikt in de chemie om aan te duiden hoe zuur iets is (een klein voorbeeldje : de pH van je maag is 2). Hoe kleiner het getal, hoe zuurder. Een neutrale pH is zo rond de 7. Je huid kan ook zuur zijn, dit om ongewenste bacteriën (die toevallig op je huid terechtkomen) te doden. Hoe hoog de pH van je huid is , hangt af van persoon tot persoon.


Waarschijnlijk was de pH van mama haar huid te hoog waardoor deze de moleculen in de parfum veranderde en hij helemaal niet rook zoals het zou moeten. Mijn huid had waarschijnlijk wel een goede zuurtegraad waardoor de parfum net zo rook als bij haar vriendin en ik helemaal geen last had.

Het is een heel chemisch babbeltje maar ik wilde jullie er even op attent maken dat parfum wel degelijk kan veranderen van geur, ook al is hij helemaal niet slecht. Niet dat je echt veel aan je huid kan doen, natuurlijk ... Of toch ? Om je huid niet nog zuurder te maken, kan je je wassen met douchegels waarop staat : ‘Neutrale pH’. Het is misschien niet veel, want je huid zal zijn natuurlijke pH proberen aan te houden om die bacteriën te doden maar alle beetjes helpen, toch ?

Heb jij al zoiets voor gehad ?

Stay gorgeous !


Anke

0 reacties:

Een reactie posten