vrijdag 10 juni 2016

Smaken veranderen door de jaren heen

Ik was 18 toen ik mijn blog begon, zat in mijn laatste jaar aan de middelbare school. Ik had andere doelen in het leven, andere dingen waar ik me zorgen om maakten en andere dingen om te doen. Ik ben 23 nu en heb duidelijk andere doelen en voorkeuren; niet alleen op persoonlijk en professioneel  gebied maar ook qua make-up. Mijn smaken zijn duidelijk verandert als het op kleur, prijsklasse en soort product gaat in vergelijking met een aantal jaren terug.




Waar ik voordien voor kleur ging in mijn dagelijkse make-up routine (ik ben meerdere keren met blauwe oogschaduw naar school geweest), heb ik nu het gevoel dat ik de zachtere tinten meer en meer begin te appreciĆ«ren. Ik draag nog geregeld kleur zoals de paarse (what's new?) en kopertinten maar eerder de zachtere versie dan in vergelijking met de bam-in-your-face kleur. Of ik gebruik een gekleurde eyeliner als ik toch de vibe voel om wat kleur in mijn ooglook te brengen. Als ik nu terugdenk aan de tijd waar ik met blauwe oogschaduw naar school ging, denk ik 'Why?' maar toen was dat gewoon 'in de mode'. Het was de tijd van de felle kleuren, de tijd waar blauw en groen gemixt werden. Trust me, ik was ook wel een beetje de enige die met blauwe oogschaduw naar school ging omdat ik nu eenmaal zoveel van make-up en experimenteren hield. Ik hield ervan om 's morgens mijn oogschaduwpaletten 748745 kleurtjes te bekijken en te bedenken welke look ik nu weer ging maken. Nu zou ik nooit meer met zo'n opzichtige kleuren in het openbaar verschijnen (tenzij de foute party?) omdat het gewoon niet meer bij me past. Ik ben nu 5 jaar ouder en ik vind die flashy kleuren nu eenmaal niet meer bij me passen.


Naarmate ik ouder werd, hield ik mijn make-up rustiger maar was ik meer into de fellere lippen. Dit kwam ook gedeeltelijk omdat ik niet echt een goede oogschaduwbasis had en mijn oogschaduw dus na een halve dag begon te creasen. Zoveel werk 's morgens voor niks! Na een tijdje deed ik gewoon geen moeite meer om mijn ogen op te maken en ging ik maar voor een fellere lip om mijn routine toch iets specialer te maken. Het kostte me minder tijd 's ochtends en ik kon het gewoon makkelijk bijwerken. Nog een beetje later vond ik de basis het belangrijkste. Mijn foundation moest goed blijven zitten (ik heb in 1 jaar echt meer foundations uitgetest toen dan wat anders), mijn contour moest op de juiste plaatsen zitten en ook over de kleur blush dacht ik even na zodat alles bij elkaar paste. Zoals ik het nu oplijst, lijkt het alsof ik er uren over nadacht maar uiteindelijk werd dat ook een routine en was ik nog steeds binnen mijnt tijdspanne van 15 Ć  20 minuten klaar.

Ook qua specifieke producten ben ik meer kieskeuriger geworden. Voordien gebruikte ik het eerste het beste wat ik vond en wat te koop was. Dat is al lang niet meer zo. Er zijn tegenwoordig zoveel merken op de markt en ze brengen allemaal zoveel (fijne) producten uit, dat het soms moeilijk is om te kiezen. Waar het vroeger goedkoop en zoveel mogelijk was, kies ik nu voor de kwaliteit. Ik zoek producten op en kijk of ze het geld waard zijn. Soms koop ik ook nog gewoon dingen in een impulsieve bui en probeer ik het uit als ik ze zie liggen. Dat kan goed uitdraaien (ik heb zo al een paar favorieten ontdekt) maar soms is het ook gewoon waste of money. Zie ik een mooi - wat duurder - product ? Dan zoek ik reviews op en beslis dan of ik het al dan niet koop. Zo ja; dan spaar ik er mooi voor. Ik heb tegenwoordig liever iets kwalitatiefs dan het maar te hebben om te hebben. Wat niet wil zeggen dat budgetvriendelijke merken slecht zijn, absoluut niet! In fact: ik ben grote voorstander van budgetproof (waar eigenlijk zo 85% van mijn blog uit bestaat). 

Hoe zit dat bij jou : zijn je smaken ook veranderd door de jaren heen ?

Stay gorgeous !

Anke

2 opmerkingen:

  1. Interessant he als je er over nadenkt wat een evolutie we mee maken op make up gebied

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja inderdaad, niks lijkt te veranderen maar als je terugkijkt, is er net heel veel veranderd !

    BeantwoordenVerwijderen