woensdag 16 januari 2019

Body Positivity : plus size, curvy en al die andere stereotiepen

Ik introduceer vandaag een nieuw topic op mijn blog: Body Positivity. Ik wou het artikel eerst onder 'Inner Beauty' laten vallen maar eigenlijk verdient het zijn eigen categorie. Meer dan ooit is er nood aan het houden van je lichaam zoals het is. Er was een tijd van graatmagere modellen op de catwalk. Vandaag de dag is wat curve best oké. Ik wilde geen pure fitness post maken en veranderen in een fitnessblog doe ik ook zeker niet. Maar ik wil wel met jullie delen van waar ik kom en wat mijn doelen zijn op dat gebied. En niet alleen dat, ook wil ik iedereen die het nodig heeft een hart onder de riem steken met dit topic. Want ja: ikzelf ben ook plus size en heb het daar lang moeilijk mee gehad.

2018

Laten we bij het begin beginnen: ik ben nooit size 0 geweest. Van zolang ik me kan herinneren, heb ik altijd met mijn gewicht 'gesukkeld'. Het CLB zei al op hele jonge leeftijd dat ik op dieet moest omdat ik een te hoge BMI had. Mijn ouders wilden daar niets van weten, ik was tenslotte nog in volle groei. Maar op elke klasfoto zag je het verschil tussen mijn klasgenoten en ik. En het onvermijdelijke gebeurde: ik werd gepest. Niet door m'n eigen klasgenoten, wel door jongens die een jaartje hoger zaten. Ik heb allerlei namen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, iets dat een meisje van 11 jaar niet hoorde te horen. Gelukkig beet ik wel van me af maar het kwetste. Ik zag er niets verkeerds mee. Ik was inderdaad breder gebouwd maar moesten ze daarom gemeen doen ?

2011

2012

Resultaat ? Mijn zelfvertrouwen kelderde. Ik probeerde het niet te laten merken maar ik werd enorm onzeker. Waar ik vroeger spontaan dingen zou doen, durfde ik dat nu niet meer, bang om uitgelachen te worden. Aan mijn toenmalige klasgenoten heb ik veel gehad: zij kenden me door en door en voor hen maakte het niet uit of ik nu een maatje meer was. Daarom dat ik schrik had om naar het middelbaar te gaan. Een compleet nieuwe klas, een klas met vooroordelen. Ondanks dat ik schrik had om uitgelachen te worden, waren mijn klassen telkens fijn, iedereen kende iedereen zowat waardoor ze ook mijn persoonlijkheid leerden kennen. Ik was tenslotte méér dan mijn kledingmaat en gewicht. Van andere klassen daarentegen ... Recht in mijn gezicht zijn ze nooit iets komen zeggen maar ik hoorde genoeg geroddel op de speelplaats rondgaan. Om nog maar van de lessen LO te zwijgen. Ik haatte het met een passie. Het eerste semester was altijd lopen. Coopertest, beeptest, veldloop... Ik was nooit goed in lopen, was altijd de traagste. Uiteindelijk had ik me er al bij neergelegd dat ik nooit goede punten bij LO zou krijgen, ik zou dat wel ophalen bij wiskunde en Frans, haha !

2013

2018

Misschien heb je het nog niet gemerkt maar de foto's die ik postte, waren telkens vanaf borsthoogte genomen. Ik ben heeeeeeel lang erg onzeker geweest over mijn gewicht en figuur. Ik sportte vroeger wel maar behaalde nooit de resultaten die ik wou, die anderen ook bereikten dus ik gaf op. Een aantal jaren geleden, was ik begonnen met Start to Run 5 km. Dat heb ik tot het einde volgehouden en heb dan ook de test met succes afgelegd. Toen zag je echt dat er wat kilo's af waren en dat ik toch een soort figuur begon te krijgen. Maar in een mum van tijd vlogen deze er weer aan toen ik stopte. Zoals bij LO, liep ik gewoon niet graag genoeg om na mijn Start to Run te blijven doorlopen. Een aantal jaren geleden ben ik beginnen fitnessen 'omdat iedereen dat toen deed'. Maar ook hier gaf ik veel te makkelijk op. Mijn studies vroegen té veel tijd met als gevolg dat ik niet genoeg ging om echt resultaat te zien. Vorig jaar ben ik pas echt goed beginnen fitnessen. Ik heb me verdiept in allerlei dingen: van oefeningen tot eten tot supplementen ... Ik vind het leuk om kleine tips & tricks toe te passen op mijn fitnessroutine.

Dat ik deze blogpost schrijf, is al een grote stap voor mezelf want dat ik deze oude foto's van mezelf post, is best confronterend. Ik zag het zelf toen niet, dacht dat alles oké was met hoe ik eruit zag en dat de anderen het probleem waren met dat ze van die nare opmerkingen maakten. Met dat ik nu geregeld ga fitnessen en het  verschil begin te zien in mijn lichaam en hoe ik me voel (vooral mentaal dan), maakt een wereld van verschil. De cijfertjes op de weegschaal, tellen voor mij niet. Ik wil vooral mijn lichaam sterker zien worden en me mentaal goed voelen in mijn vel. En size 0 ... Daar heb ik me al bij neergelegd: dat wordt ik niet. En sinds een aantal maanden heb ik daar vrede mee genomen. Een beetje curve hebben, is daarom niet minder mooi.

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Mooie post Anke! Gewicht is inderdaad het laatste cijfertje dat bepaalt wie je bent. Dat heeft echt geen enkel belang!

    BeantwoordenVerwijderen