vrijdag 17 maart 2017

Make-up shaming

Make-up is al lang niet meer alleen voor de artiesten of de rijkere klasse. Make-up is voor iedereen die zijn/haar eigen mooie punten in de verf wil zetten - letterlijk dan. En toch ... Er is nog steeds dit taboe er rond. Met een rode/paarse/zwarte lipstick buiten komen ? Hoeveel vrouwen vermijden dat, gewoon omdat ze bang zijn voor de blikken op straat ? 2017 ... Zou dat nog mogen ?



Het klassieke beeld zit nog altijd in ons hoofd: netjes voor de dag komen, misschien zelfs meer de 'no make-up' make-up look. Vanaf dat je al met smokey eyes overdag gaat rondlopen, wordt je nagekeken of krijg je er opmerkingen over. Waarom? Omdat zij nu net meer zelfvertrouwen heeft om er zo over straat me te lopen? Het is gedurfd, inderdaad. Maar waarom er dan kritiek op geven? Omdat de maatschappij het niet 'sociaal acceptabel' vindt om er zo mee rond te lopen ? Vele mensen willen niet eens meelopen met wat de maatschappij acceptabel vindt.



Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij soms ook wel laat leiden door wat anderen mensen zullen denken. Je zal me niet snel met rode lipstick over straat zien lopen, ook omdat ik me daar nog niet echt comfortabel genoeg mee voel. Geef me een roze/donkerroze/bessen kleur en die draag ik met veel plezier. Het is maar waar jij je het comfortabelst mee voelt. Dat is echt het key woord. Kleur op de ogen doe ik dan wel enorm veel, ik speel daar ook graag mee. De bruine tinten zijn gepast voor alle dag maar het is echt eens leuk om er paars, blauw of oranje in te verwerken; om net dat tikkeltje extra's te geven. Daar maakt het me dan helemaal niet uit wat anderen denken, gewoon omdat ik bepaalde kleurencombinaties wel mooi vind.

De maatschappij en wat acceptabel is, wordt geïnspireerd op trends. En toch: mensen die dan de trends volgen, worden plots raar bekeken. Openlijk worden er opmerkingen over gemaakt, blikken worden niet eens verborgen. Zo erg dat diegene zich onzeker begint te voelen. Moet dat? Is iemand met make-up anders dan iemand zonder? Zijn we onzeker als we make-up dragen, doen we het om ons zelfvertrouwen op te krikken. Ook al is dat antwoord 'ja': wat is daar mis mee ?

Wat denk jij: moeten we ons laten leiden door wat andere mensen van ons denken ?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het me ook best wel aantrek wat mensen zullen denken als ik met een full-makeup-face buitenkom op een doordeweekse dag, zeker omdat ik nog niet héél lang bezig ben met mezelf te schminken enz :-) Dan hou ik het liever wat neutraler, terwijl ik ook wel eens zin heb om lekker zot te doen en te experimenteren. dat doe ik dan liever op een vrije dag, wanneer ik niet per se hoef buiten te komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen