maandag 5 augustus 2019

Digitaal detoxen

Onze smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze handen. Instagram : check. Online bankieren :  check. Het is telkens maar een swipe weg. We zijn constant bereikbaar, constant online. Een berichtje is snel open geklikt en op geantwoord. En ik was dat zat. Ik wilde terug naar 'vroeger': toen we nog offline waren.



Ik heb een digitale detox ondergaan. Klinkt enorm dramatisch maar weet je wat ? Het heeft deugd gedaan. Ik weet niet of ik mezelf nog een blogger kan noemen (eerder iemand die sporadisch is iets van zich laat horen en daarna weer verdwijnt) maar met een blog komt er dus ook een hele 'verantwoordelijkheid' om je volgers te updaten over alles wat je onderneemt in je leven. Stories op Instagram wanneer je shopt, eet, fitnesst, in bad gaat, etc. Updates op je Facebook pagina, om nog maar te zwijgen dat je jezelf constant moet promoten omdat je anders wordt voorbijgestoken door andere influencers. Je MOET altijd online zijn, bereikbaar. En daar had ik een beetje genoeg van. Ik postte niet zo heel veel meer op social media. Tijdens de cruise vond ik het leuk om foto's te posten van de plaatsen die we bezochten. Daarna had ik een vrijgezellen in Disneyland Parijs. En kort daarna : radiostilte. Even een stapje terug. Ik postte niet zoveel meer op Instagram, op Twitter was er helemaal niks meer terug te vinden van updates en ook op Facebook heb ik geen letter meer geschreven. Ik wilde gewoon even genieten van het offline zijn.

De laatste tijd heb ik nogal nagedacht over dit onderwerp. Wat gooi ik allemaal online ? Is dat allemaal wel relevant? Moet ik constant bereikbaar zijn ? Het antwoord : nee. Niks MOET. Ik wilde terug genieten van een maaltijd zonder dat iedereen moest weten wat er op mijn bord lag. Ik wilde genieten van een avondje met vrienden zonder dat iedereen moest weten wat we geserveerd kregen. Niets zo vervelend als een gesprekspartner hebben aan tafel waar constant de smartphone van afgaat. De 'goede oude tijd' toen offline nog hip was.


Dat gezegd zijnde:  ik heb mijn detox gehad en heb besloten om bewuster met social media posts om te gaan. Ik laat jullie uiteraard graag zien waar ik achter de schermen mee bezig ben maar dat betekent niet dat ik 24/7 bereikbaar zal zijn. Soms is tijd zonder smartphone mij meer waard dan met. Het gaat uiteindelijk om de herinneringen die je maakt, niet over de hoeveelheid likes op Instagram.

Heb jij al eens een digitale detox ondergaan ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten