zaterdag 24 mei 2014

Filmpje : Photoshop

Vandaag zie je geen video van mij. Onderstaande video kwam ik laatst tegen en ik vond dat ik 'em met jullie moest delen. Er was en er is nog steeds heel wat controverse over het gebruik van Photoshop in de media. Magazines worden niet meer gepubliceerd of er komt wel Photoshop aan te pas. Maar wat doet dat met ons zelfbeeld ?

Ik heb ooit eens een presentatie gegeven over Photoshop, media en zelfbeeld. Het is schrikken als je eenmaal de waarheid achter de foto's die in magazines staan, kent. En dan spreek ik niet over een puistje wegwerken of een verdwaald wenkbrauwhaartje bijwerken. Dan bedoel ik echt drastische veranderingen : lippen wat voller maken, lichaam wat smaller, etc. Niet verwonderlijk dat het zelfbeeld van ons vrouwen zo naar beneden gehaald wordt. De foto's streven naar perfectie en wij kunnen dat niet waarmaken.


Zoals de vrouwen op het einde al aangeven : ze zouden liever zichzelf zien op de foto in plaats van de bewerkte versie. De gefotoshopte foto's zijn nu eenmaal niet natuurlijk. Wat ik hier wil zeggen, is dat iedereen mooi is hoe hij/zij is. Photoshop hoeft helemaal niet.

Fotoshop ik mijn foto's voor mijn site ? Nope : never did, never will. Ik heb het programma niet eens op mijn computer staan. Alles wat je op mijn blog ziet, is niet bewerkt. Zo kan een verdwaald wenkbrauwhaartje bij close-up foto's wel eens tevoorschijn komen of zie je misschien een oneffenheid op mijn gezicht. Dat hoort er nu eenmaal bij. Deze imperfecties maken je perfect.

Wat vind jij van Photoshop in magazines ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten