maandag 19 mei 2014

Verbrand

De laatste paar dagen was het echt prachtig weer (en deze week wordt het nog beter !). Ik heb me dan ook telkens met veel plezier met m'n laptop buiten gezet. Maar de eerste zonnestralen kunnen wat verraderlijk zijn en dat kon ik na een dagje buiten zitten ook voelen : ik was (en ben nog steeds een klein beetje) verbrand. Auw ! Je moet je natuurlijk insmeren tegen de zon maar ik was het (om eerlijk te zijn) vergeten. Ik had dan ook niet verwacht dat de zon al zo krachtig zou zijn. Vooral mijn schouders en mijn nek zagen zo rood als een kreeft. Wat kan je nu het beste doen als je verbrand bent ?



Als je verbrand bent, dan ziet je huid rood en voelt het warm aan. Het is net zoals een ontsteking. Daarom is het misschien niet zo raar om een aspirientje te nemen. Deze zal zorgen dat de roodheid en zwelling weggaat. Dan zit je natuurlijk nog met die warmte die uitstraalt. Een koud bad of douche kan deugd doen. Het zal misschien even schrikken zijn, dat koude water, maar je zal zien dat het echt deugd kan doen en dat je effectief afkoelt. Tip : smeer je daarna in met witte Griekse yoghurt. Klinkt misschien raar maar doordat je afgekoeld bent, zal de probiotica (die in die yoghurt zit) beter opgenomen worden. Probiotica zorgt voor een herstel van je huidbarrière (die nu beschadigd is door de zonnestralen)



Wat ik meestal doe nadat ik een koud bad heb genomen, is me insmeren met Nivea Aftersun met Aloë Vera. Aloë Vera heeft verschillende componenten die de verbrande huid kalmeren en je nog meer afkoelen zodat je je iets meer op je gemak voelt. Aloë Vera helpt ook tegen vervellen (wat niet echt een zicht is als je begint te vervellen zoals een slang ...).

Na een paar dagen begint je huid te jeuken. Is een goed teken want dat betekent dat je huid aan het herstellen is ! Als het toch wat te erg zou worden, kan je altijd nog een 1% hydrocortisonenzalf gebruiken. Als je blaren moest hebben, mag je deze zalf in GEEN geval gebruiken, het kan je huid alleen nog meer beschadigen.

Met dit gezegd zijnde heb ik mezelf eraan herinnerd dat ik me de volgende keer toch maar moet insmeren ...

Wat doe jij wanneer je verbrand bent ?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Haha, ik heb hetzelfde probleem! Mijn nek en schouders zijn ook serieus rood! Zoals je ook al zei, ik smeer me nu paar keren per dag in met een goed hydraterende crème.

    BeantwoordenVerwijderen