woensdag 3 december 2014

Zonder internet leven ?

Een wereld zonder internet is moeilijk in te denken deze dagen. Al wat we doen staat in het teken van internet. We lezen de krant, bestellen online, ... We kunnen het zo gek niet bedenken of er komt internet aan te pas. En dat 24/7. Om eerlijk te zijn : terwijl ik dit typ, gebruik ik de WiFi van het restaurantje waar ik zit te eten. Zie je, zelfs tijdens het eten is het moeilijk om je internet af te zetten. Sinds de opkomst van 3G is het bijna abnormaal als je niet 24h bereikbaar bent op je social media. Maar is dat wel altijd zo'n goed idee ?


Een wereld zonder internet is bijna onmogelijk om je voor te stellen. Waar we vroeger sociaal gingen doen in een café, heeft dat sociale ruimte moeten maken voor social media. Hoe dikwijls zie ik niet dat mensen tegenover elkaar zitten, beide scrollend op hun smartphones omdat ze gewoon niet weten wat te zeggen tegen elkaar ? Ik schilder die mensen absoluut niet af als asociaal maar is het echt nodig om 24/7 je social media te checken ?

Mijn vriendinnen en ik zijn zelf social media-gek (goed bedoeld hé, dames!). Een selfie is al helemaal geen probleem bij ons, onze Instagram staat vol met foto's van leuke momenten die we samen beleefd hebben en ook onze volgers op Twitter weten wat we aan het doen zijn. En hey : blogger zijn, is waarschijnlijk ook een excuus om zoveel op social media te zitten. Toch kunnen wij gezellig eens afspreken en echt nog met elkaar babbelen, zonder dat we met z'n allen zitten te scrollen door onze feeds. Vind ik dat mensen dat te weinig doen? Ja. Maar ik moet eigenlijk niemand bekritiseren aangezien ik hier ook op mezelf een warme chocolademelk zit te drinken terwijl ik deze blogpost typ. De krant die mensen lazen, heeft plaats moeten ruimen voor het digitale tijdperk.


Zoals ik al zei : als blogger ben je ook steeds bereikbaar. Social media is een manier om met je lezers in contact te blijven en hun vragen te beantwoorden. Maar ook ik zet geregeld mijn internet af, klap ik af en toe mijn laptop toe en laat ik expres mijn iPhone boven liggen omdat ik even wat rust wil. Even onbereikbaar zijn en met een spannend boek op de bank, kacheltje aan en een lekkere warme chocomelk (valt het op dat ik een beetje chocomelkverslaafd ben ? Haha!) bij de hand.

Dit gezegd zijnde : ik ben blij dat internet bestaat, wat zouden we zonder doen ? Waar zou ik dan een uitlaatklep hebben gevonden en hoe zou ik jullie dan leren kennen hebben ? Ik vind het een fantastische uitvinding. Maar zoals met alles : af en toe eens wat minderen, kan deugd doen.

Wat is jouw mening op dit onderwerp?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten