vrijdag 10 april 2015

Inner : Een dipje

Ieder meisje zou zich goed in haar vel moeten voelen. Gelukkig zijn. Zich vrij voelen. Soms is dat moeilijk, dat kan ik me inbeelden. Ik heb van die dagen waar een dipje onvermijdelijk is. Dagen waarop niets lijkt te lukken, ik aan mezelf twijfel, om nog maar te zwijgen dat ik die dag gewoon in bed wil blijven liggen terwijl de wereld maar blijft draaien. Op zo’n dag heb ik iets nodig dat me opkrikt, dat me weer goed in m’n vel laat voelen.



Feeling down is helemaal normaal. Niemand kan élke dag gelukkig zijn, daarvoor is ons leven tegenwoordig veel te gecompliceerd. Het is belangrijk dat je accepteert dat je down bent die dag maar je moet jezelf beloven dat je er alles aan zult doen om dat dipje te overwinnen (you’re strong, girl!). Een down momentje mag niet te lang duren want een neerwaartse spiraal van emoties is dan makkelijk te krijgen en dat is wel het laatste wat we willen! Jezelf uit de put trekken, eventueel met hulp van vrienden en familie, dàt is belangrijk. En elk dipje leert je weer nieuwe levenslessen, geloof mij : I’ve been there.

Het is vooral het winterdipje dat er met kop en nek uitsteekt bij mij, maar ook emotionele dipjes zijn nooit ver weg. De zomer is een hele fijne periode : zon, plezier, vrije tijd. De weken vliegen vooruit. De dagen zijn lang en je planning staat vol met allemaal leuke dingen. Dan is opeens de winter daar. Grauw weer, regen. Donkere dagen. Eventueel nog sneeuw als je pech hebt. De dagen lijken maar niet vooruit te gaan. Zie je het contrast ? Elk jaar heb ik er meer en meer moeite mee dat het winter wordt. Maar telkens als de lente en zomer daar zijn, dan zie je me zo opfleuren (en dat is bij de meeste mensen wel zo denk ik).


Dan komen we bij het belangrijkste : opkrikmateriaal, here it comes! Dat kunnen simpele dingen zijn : een happy quote, mijn favoriete liedje van het moment dat ze op de radio spelen, een babbel met vrienden. Of een goede film, liefst nog om mee te wenen. Wenen lijkt misschien not done maar hey, dat lucht toch af en toe eens op? Zet die doos zakdoeken en The Notebook maar klaar! Of wat dacht je van een lekker bad met véééél bubbels? Zin in Cote d’Or chocolade? Yes ! Een pot Ben & Jerry’s ijs ? Go for it ! Die endorfines die tijdens het eten van chocolade vrijkomen, kunnen je alleen maar helpen. Of heb je het liever andersom : eens goed gaan sporten? Wat je geluksmomentje ook is, wanneer je een dipje hebt, mag dat allemaal.

Wat hier belangrijk is, is dat je je emoties die je op dat moment voelt, niet opkropt. Ik ben zo iemand die negatieve emoties goed kan verbergen. Als ik gelukkig ben, mag iedereen het weten en schreeuw ik het liefst van al het van de daken. Ben ik triest, dan verstop ik dat liever omdat niemand er baat bij heeft om naar mijn geklaag te luisteren. Dus krop ik het op. Totdat het me allemaal teveel wordt. Dan is een woord of een verkeerde blik al genoeg om de bom te laten barsten (als ik het zo lees, klinkt het echt héél dramatisch, haha!). Dan moet alles eruit. Eenmaal eruit, lucht dat enorm op.

Hoe overwin jij je dipjes ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten