zondag 13 september 2015

Blogger tips

Vier jaar geleden begon het verhaal van bloggen voor mij. Nooit gedacht dat ik zoveel zou bijleren. Als wetenschapper was ik een marketing noob, had geen idee hoe ik het allemaal moest aanpakken. Vier jaar later weet ik het bijlange nog niet allemaal but we are getting there, stap voor stap. Niet alleen over de marketing wereld heb ik enorm veel bijgeleerd; ook qua content opbouw, social media en het mijn lezers naar mijn zin maken (alles voor jullie hé!) heb ik ondervonden wat al dan niet werkt. Ik wil jullie vandaag graag mijn tips delen ! Voor diegenen die al een blog hebben, is het misschien leuk om de dingen eruit te halen die ze kunnen gebruiken. Voor de mensen die eraan denken om een blog te beginnen, is dit misschien het laatste duwtje in de rug dat ze nodig hebben. Anyway : laten we beginnen !



1. Allereerst : is schrijven een passie ? Zo ja, dan zit je goed. Zo nee, dan is misschien een blog starten goed om je passie voor schrijven te ontdekken. Je gaat namelijk heel wat uurtjes achter je computer te vinden zijn. Waar wil je over schrijven : koken, fashion, reizen ? Zoek een onderwerp waar je al wat over weet maar het belangrijkste : kies een onderwerp wat je enorm interesseert en waar je urenlang over zou kunnen praten. Ik zeg het je : het helpt heel veel als je geboeid bent door een onderwerp. Kan je niet kiezen tussen onderwerpen ? Denk er dan misschien eens aan om je blog neutraal te maken zodat je kan schrijven over wat jij wilt.

2. Daaruit voort vloeiend : je blognaam. Kies een naam die mensen goed zullen onthouden en die bij het thema van je blog past. ‘Passion for Beauty’ zegt het zelf : ik heb een passie voor beauty en schrijf er heel graag over. Fashion en reizen vind ik ook leuk maar ik weet daar te weinig van om artikels over te schrijven. Kies je voor een neutrale blog, gebruik dan een neutrale naam, bijvoorbeeld je eigen naam. Zo verschijnen de onderwerpen waar jij voor staat.

3. Een blog starten is heel wat werk, onderschat dat niet. Het is niet zo dat je een artikeltje schrijft en klaar. Er kruipt meer tijd in dan je denkt. Goede fotografie, goede opbouw van je artikels, onderwerpen uitkiezen waarover je wilt schrijven,… Het zijn maar een paar dingen waarover je moet nadenken. Later komt daar nog social media en het onderhouden van persrelaties bij. Heel leuk om te doen maar besef dus dat het meer dan 3 minuten werk is.


4. Zorg dat er regelmatig artikels verschijnen op je blog. Je hoeft daarom zeker niet elke dag te bloggen als je daar geen tijd voor hebt maar een minimum van 1x per week zou mooi zijn. Het is niet aangenaam voor je lezers om op een blog te komen waar al 2 weken niks op verschenen is want dan haken ze af (hoe zou je zelf zijn?).

5. Zorg voor een mooie verscheidenheid aan artikels. Een neutrale blog is hier een mooi voorbeeld van. Je schrijft over waar je maar zin in hebt. Als je aan een bepaald thema vastzit, is dat wat moeilijker maar niet onmogelijk. Mijn blog is redelijk beauty gericht maar ik probeer niet de ene na de andere review online te gooien. Soms komt er eens een persoonlijk artikeltje tussen, dan weer eens een nagellakje dat voorbij komt… Als reisblog hoef je ook niet de ene na de andere plaats te reviewen; je kan het mooi afwisselen met het schrijven over travel essentials, welke plaatsen je nog wilt bezoeken,… Ideeën genoeg ! Als kookblog moet niet het ene na het andere recept gepubliceerd worden, je kan misschien eens wat meer uitleg geven over een uniek ingrediënt dat je binnenkort wilt gebruiken, etc. Wees creatief!

6. Wees op je blog persoonlijk. Het is leuk als je lezers je beter leren kennen. Natuurlijk moet je niet heel je privéleven op je site gooien (tenzij je daarvoor kiest) maar soms eens een sneek peak van wat je aan het doen bent naast je blog, is leuk ! Mijn Snapshot artikels zijn een van de best bekeken artikels op mijn blog. Mensen vinden het leuk om je als persoon te leren kennen en niet zomaar ‘de persoon achter de blog’.

7. ‘Origineel en creatief zijn’ is altijd een must als je het interessant voor je lezers wilt houden maar wees vooral jezelf. Laat je blog een weerspiegeling zijn van jezelf, wees fier op wat je hébt gemaakt en wat je nog zàl maken. Lezers zoeken een persoon achter de website, geen machine. Heb je eens een slechtere dag? Deel dat met je lezers, het is niet altijd rozengeur en manenschijn. Je bent niet perfect, slechtere dagen horen er nu eenmaal ook bij. Laat je eigen mening gelden in artikels, lezers zoeken mensen die zichzelf zijn en die hun persoonlijkheid laten doorschemeren in artikels. Ik probeer dat terug te laten komen in blogpost zodat, als je mijn artikel leest, je het gevoel krijgt dat je rechtstreeks met me aan het praten bent zoals vriendinnen onder elkaar. Is veel gezelliger dan dat ik het afstandelijk zou houden.

Hopelijk hebben jullie er iets aangehad ! En voor een keer mogen jullie je eigen blog achterlaten in de reacties, I love discovering new blogs !

Stay gorgeous !

Anke

3 opmerkingen: