zondag 20 september 2015

Het bloggen is veranderd...

Sharon schreef er een blogpost over, Charlotte maakte er een video van. En ik wil er ook graag mijn zegje over doen. En wel over dit : het bloggen is veranderd. Bloggen is niet meer zoals het geweest is. Waar vroeger geblogd werd als hobby, is het nu heel commercieel geworden. Er is een bepaalde druk waar jullie als lezers niet zoveel van zullen merken, als blogger merk je dat wel. Ik geef jullie een beetje een behind the scenes vandaag. Waarom ik ben beginnen bloggen, hoe ik me toen voelde en hoe het er nu aan toe gaat. Misschien niet het positiefste artikel ooit geschreven maar het is niet altijd rozengeur en manenschijn, toch?


Vier jaar geleden ben ik Passion for Beauty gestart. Ik volgde al verschillende blogs voor ik de mijne begon. Het zag er zó leuk uit : je interesses delen met anderen via je eigen stukje op het internet. Natuurlijk was er ook de ommezijde van de medaille : wilde ik wel op het internet staan ? Daarom duurde het een tijdje voor ik daadwerkelijk een blog ben begonnen. Op 8 juni 2011 besloot ik om er toch maar eentje aan te maken, niet wetende dat ik er jaren later enorm veel voldoening uit zou halen. Ik had ook niet gedacht dat ik een goede groep lezers zou krijgen, hooguit 10 of zo. Mijn hoofd op het internet zetten, daar dacht ik nog niet aan. Ik wilde niet dat iemand het wist, het was mijn klein geheimpje. Zo gelukkig ik was, begon ik aan mijn eerste blogpost. Ik had de dag voordien een nieuwe nagellak en oogschaduw van Catrice gekocht en die wilde ik met mijn – toen nog niet bestaande – lezers delen. Ik was zo gelukkig toen mijn eerste blogpost online stond, kon niet wachten om er nog meer te maken. Dat gevoel van excitement : ja, daar deed ik het voor. De excitement werd nog groter toen ik ontdekte dat er al een paar personen de blogpost bekeken hadden. Wat was dat leuk ! Vanaf toen werd bloggen echt een hobby.



Ik ging producten met andere ogen bekijken. Vroeger waren het maar producten die in mijn kastje stonden en die ik af en toe eens gebruikte. Nu werd elk product artikel-materiaal. Ik schreef waarom ik ze gebruikte, wat ik ervan vond en stilletjes aan groeide de liefde voor de producten en het schrijven erover.  Er ging geen dag voorbij zonder dat je me achter de computer kon vinden om te kijken hoeveel mensen mijn blog bezochten. De eerste reactie die achtergelaten werd, werd als het ware ingekaderd. Die zal ik nooit vergeten. Het bloggen was allemaal nieuw voor me, ik kon mijn verhaal kwijt op een creatieve manier. Elke dag kwam er een artikeltje online. Het eerste jaar van de universiteit heb ik dat ook nog kunnen volhouden maar toen viel het niet meer te combineren met al het werk dat ik van de proffen erbij kreeg. Ik veranderde daarom mijn schema van elke dag een artikel naar 5 dagen per week. Dat ging veel beter! Toen vond ik het hoog tijd dat ik filmpjes begon te maken maar dan moest ik mijn excuus opgeven : dat ik nu wel met mijn hoofd op het internet zou staan. Familieleden en/of vrienden die nu op mijn blog zouden komen, zouden meteen weten dat ik het zou zijn. Mijn geheimpje zou niet langer van mij zijn, ik had eerlijk gezegd wat schrik voor hun reactie. Mijn ouders en broer wisten het op zich wel, voor de rest niemand. Maar ik was fier op wat ik al had bereikt na het eerste jaar, waarom zou ik me daar dan voor moeten schamen als iemand me erover aansprak ?

Fast forward naar nu. Is de excitement voor nieuwe producten gaan liggen ? Helemaal niet. Is liefde voor bloggen gaan liggen ? Definitely not. Ik schrijf nog steeds 5 dagen per week een artikel met op zaterdag een filmpje. Wat is er dan veranderd ? Blogs ontstaan tegenwoordig alsof het niets is. De druk is groot om creatief en vernieuwend te zijn. Om als eerste de nieuwste producten te hebben en te reviewen. Zie je het ? De druk. Je legt natuurlijk de lat zo hoog als je zelf wilt maar om goede content te creëeren, moet je mee met de rest ; willen of niet. Ik ben het bloggen nog lang niet zat, geloof me. Je bent de eerste jaren nog niet van me af. Maar je ziet dat er veel geblogd wordt omdat het van de ‘moet’ is. Waar zijn de artikels die je maakt omdat je het leuk vindt ? Omdat je de mensen iets wilt bijbrengen ? Je artikels waar de liefde voor het product ervan afspat ? Tegenwoordig zie ik veel blogs schrijven over dezelfde pers samples. Ze kunnen oprecht van dat product houden, dat is absoluut geen probleem maar het valt op dat ze om het eerste er iets willen over schrijven. Want ja : wie leest nog een review als het product al op 100 andere blogs is verschenen ? 

Ik probeer een evenwicht tussen de 2 te vinden. Ik probeer goede content te brengen, met liefde geschreven want geloof me : jullie als lezers zijn zo oplettend! Jullie zien het onmiddellijk als iets tegen de ‘goesting’ is geschreven. Ik probeer mee te gaan met de rest maar af en toe zien jullie producten voorbij komen die inderdaad al op verscheidene andere blogs zijn verschenen. Vind ik dat erg ? Absoluut niet. Als ik oprecht van het product hou, maakt het me niet uit dat het een maand na de lanceringsdatum op mijn blog komt.

Nu dit verhaal van mijn hart is, kan je volgende keer een luchtiger artikel verwachten, haha !

Hoe denk jij hierover ?

Stay gorgeous !

Anke

2 opmerkingen:

  1. Voornamelijk op nederlandse bb valt dit me op. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ze veel meer perspakketjes krijgen. En dan vind ik het wel jammer.. want als lezer stel ik me dan de vraag review je dit omdat je het gratis toegestuurd kreeg of review je dit omdat je oprecht excited bent? Ik vind het juist leuk dat jij ook andere artikels schrijft! Soms zie ik producten bij jou voorbij komen die niet de nieuwste zijn maar waar ik zelf al enkele weken/maanden over twijfel om ze aan te kopen..bij jou weet ik ook dat wat je zegt ook jou echte mening is en niet extra positief is omdat het in een perspakketje zat.. Doe zo door Anke!!

    BeantwoordenVerwijderen