vrijdag 4 september 2015

Zomer blues ... Hoe overleven ?

We kunnen het niet ontkennen : september is begonnen, we tellen af naar de herfst. De mooie zomerdagen zijn voorbij : geen cocktails meer bij tropische temperaturen, de BBQ mag terug in het tuinhuis gezet worden tot volgend jaar en de luchtige kleedjes & shorts mogen plaats ruimen voor de dikke truien en lange broeken. De zon zal voor een hele poos verdwijnen en van plaats ruilen met wind & regen. Met andere woorden : we missen met z’n allen massaal de zomer! Elk jaar heb ik wel een serieuze dip, zeker als het winter wordt. De dagen worden korter, je staat op en je gaat slapen als het donker is, om nog maar te zwijgen over het serieuze vitamine D tekort… Een woord : zomer blues. Hoe kan je die dip voorkomen ? Ik geef je vandaag een aantal tips die voor mij enorm helpen.



Elk jaar wordt die dip erger en erger bij mij. In de zomer herleef ik gewoon, ik kan er zó naaruit kijken dat het bijna lente/zomer wordt. Maar na de zonneschijn komt ook de regen (en dat mag je in dit geval héél letterlijk nemen). Maar het is niet omdat het herfst/winter wordt, dat we daarom moeten treuren. Elk seizoen heeft zo zijn charmes, je moet je er gewoon voor openstellen.

1. De herfst is hét seizoen van het verkleuren van de bladeren. Niets mooiers dan een mooi bladerentapijt als je gaat wandelen. Ik neem graag de honden mee naar een bos en ga daar met ze wandelen. Niet alleen gun je hen en jezelf wat beweging en ontspanning, ook kan je genieten van al dat moois in de natuur. En de geur van bossen in de herfst : zalig ! Ook als het sneeuwt, probeer ik zoveel mogelijk te gaan wandelen (zonder op mijn achterste te belanden, weliswaar). Onze honden hebben nog niet zo heel dikwijls sneeuw gezien en het is telkens een plezier om naar hen te kijken als ze elk jaar sneeuw herontdekken.

2. Herfst en winter zijn de seizoenen om het binnen gezellig te maken. Een haardvuur, een dekentje, een warme chocomelk en een leuk filmpje of goed boek. Dat het dan buiten regent of sneeuwt, moet je je helemaal niet aantrekken. Jij zit lekker binnen te genieten en niets ontspant meer als het tikken van de regen tegen de ruiten.


 3. De herfst/winter is niet echt een tijd voor ijsjes (alhoewel…). Maar er zijn nog zoveel andere lekkernijen die je zelf kan maken. Wat dacht je van een warme appeltaart (met eventueel een bolletje ijs als je zou willen, heb je toch nog je ijs gehad, haha!)? Of pannenkoeken? Een moelleux misschien? Als het wat kouder wordt, sla ik spontaan aan het bakken. Een goed muziekje op en beginnen maar! En nadien kan je er dubbel en dik van genieten.

4. Maar wie zei dat je in de herfst/winter geen uitstapjes mag maken? Eens gaan schaatsen, een dagje winkelen of naar de bioscoop ? Een ideale gelegenheid om eens bij te babbelen met vrienden die je een beetje uit het oog verloren bent, met familieleden die je al lang niet meer gezien hebt of helemaal alleen als je daar zin in hebt.

Ik hoop dat het jullie toch een béétje zal helpen om de herfst/winter door te komen. Ik kijk al uit naar lente/zomer 2016!

Wat doe jij om de zomer blues tegen te gaan ?

Stay gorgeous !


Anke

2 opmerkingen:

  1. Ik doe het anders: ik ga pas op reis in September :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk nu enorm uit naar de herfst eigenlijk. Pas op, in de winter verlang ik ook weer naar de lente hoor. Maar nu komt het seizoen van gezellig binnen met een dekentje en een lekker theetje. En mijn favoriete feest: Kerstmis :) Na kerst mag de lente weer beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen