vrijdag 16 oktober 2015

FOMO

FOMO. Iets waar tegenwoordig heel veel mensen last mee hebben. Het is een verschijnsel dat de laatste jaren meer en meer opduikt en waar meer en meer mensen last van hebben. Zit social media daar voor iets tussen ? Ja, zeker en vast. Wat is het en heb jij er ook last van ? Dat kom je vandaag te weten.



FOMO staat voor Fear of Missing Out. Zoals de afkorting het zelf al zegt : je hebt schrik om dingen te missen. Al je vrienden gaan naar het leukste feestje van het jaar bij jou in de buurt maar jij kan niet gaan om wat voor reden dan ook. Je ziet al dat leuks op Instagram, Twitter of Facebook verschijnen en jij bent er niet bij. Je hebt zo'n 'uitgesloten' gevoel. Of je gaat wel naar het feestje omdat je het anders toch mist en er niet echt over kan meepraten maar je hebt er niet echt zin in. Dat is het gevoel van FOMO. Schrik hebben om uitgesloten te worden, om er achteraf niet over te kunnen meepraten.

Social media geeft je maar een aantal momentopnames van iemand anders zijn/haar leven. Meestal zie je de leukste momenten voorbij komen. Moet je je daarom slecht voelen omdat iemand anders plezier maakt ? Het leven van je vriend/vriendin is niet jouw leven. Je hebt andere dingen om te doen, andere prioriteiten die je moet stellen. Dat je dan een feestje of leuke gelegenheid mist, is compleet normaal. Jij leeft hun leven niet, zij leven niet het leven van jou.




Wat kan je tegen FOMO doen ? Niet veel eigenlijk, tenzij je van plan bent om al je social media apps gelijk van je GSM en tablet te wissen. Probeer te bedenken dat het onmogelijk is om naar al de leuke feestjes/gelegenheden te gaan, een mens kan maar op 1 plaats tegelijk zijn. En dan nog : je hoeft ook helemaal niet te gaan. Heb je oprecht geen zin ? Een comfy outfit, een pot Ben & Jerry's en een goede film : meer heb je niet nodig om je eigen party te starten. En waarom zoveel belang hechten aan 1 moment ? Er komen nog momenten in je leven waar je wel van kan genieten, waar je wel kan bij zijn. 

Heb ik last van FOMO ? Jep, ik zou liegen als ik zou zeggen dat dat niet zo was. Een feestje waar al mijn vrienden naartoe gaan en ik kan er om de een of andere reden niet bij zijn ? Dat steekt een beetje als ik al die leuke foto's op social media zie voorbij komen. Ik vind het uiteraard super dat ze een leuke tijd gehad hebben en ze praten me zoals gewoonlijk bij over de dingen die ik gemist heb (andersom geldt dat trouwens ook) dus daardoor is FOMO nog zo erg niet bij mij. Ik hou me ook voor dat ik niet bij ALLES kan aanwezig zijn, ik heb ook familiale gelegenheden die ik nu eenmaal niet kan afzeggen. Maar zoals ik al zei : er komen nog momenten waar je wél naartoe kan.

Heb jij last van FOMO ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten