zondag 22 november 2015

Geluk gehad of er voor gewerkt ?

Je maakt van je leven wat je zelf wilt. Kies je om gelukkig te zijn en te doen wat je graag doet? Dat kies je zelf. Maar anderzijds ook : kies je om tegen je zin elke dag naar je werk te vertrekken ? Je outfit, je humeur, je toekomst : je kiest het allemaal zelf. Wat je ook zelf kiest, is hoe succesvol je bent. En het komt allemaal van 1 ding verder : passie. Of is het toch geluk?


Passie is iets eigenaardigs maar o zo mooi. Passie is het ontdekken wat je enorm interesseert en daar je verder in verdiepen zodat je uiteindelijk nog meer te weten komt. Het lijkt misschien moeilijk om iets te vinden waar je gepassioneerd in bent, maar eenmaal je het gevonden hebt, weet je het meteen. Het is de kunst om van je hobby je werk te maken, dat heb ik al wel vaker gehoord. 'Maar wanneer je dat kan doen, heb je nooit het gevoel dat je 1 dag gewerkt hebt'. En dat is waar : als je iets graag doet, doe je nooit iets tegen je zin.

Soms krijg ik te horen : 'Oh, je hebt een toffe hobby, je test zoveel uit, je weet er zoveel over. Wat heb je toch geluk!'. Is het zo ? Heb ik geluk ? Of heb ik er gewoon hard voor gewerkt? Net dezelfde opmerking met school : 'Je haalt zo'n goede cijfers, wat heb je toch geluk dat jij goed leert.' Met leren alleen kom je er niet helaas. Ik kan misschien goed dingen onthouden maar ik moet er ook wel iets voor doen om examens te kunnen afleggen, om opdrachten te kunnen afronden. Ik heb niet alleen 'geluk', ik moet er ook voor werken, net zoals ieder ander. Ik heb het misschien iets makkelijker omdat ik net zo goed kan leren en onthouden, toch is het niet zo altijd vanzelfsprekend.



En toch... Af en toe komt er toch een beetje geluk bij kijken. Hoe dikwijls hebben we op examenmomenten niet gehoopt op makkelijke vragen? Met een beetje geluk krijg je die ook. Of op een sollicitatiegesprek heb jij net de capaciteiten die ze zoeken voor een bepaalde job. Wat een geluk ! Toch mag je er niet altijd op tellen. Of je nu geluk hebt of niet : voor je geluk zorg je zelf. Ben jij gelukkig in de situatie waar je nu in zit ? Koester dat moment. Of vind je dat er iets kan veranderd worden ? Vooral doen ! Zolang het jou gelukkig maakt, moet je vooral doen wat je graag doet. Want hoe gelukkiger je soms bent, hoe meer geluk je lijkt te hebben.

Hoe denk jij over dit onderwerp?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten