zondag 7 februari 2016

Waarom handen en nek je leeftijd het snelst verraden

Eeuwige jeugd zou iets mooi zijn : je huid blijft rimpelloos, geen zakjes onder de ogen, om nog maar te zwijgen over de vele ongemakken zoals een pijnlijke rug of zwakke enkels. Maar ouder worden heeft ook zo zijn charmes : je wordt zelfstandiger, die kraaienpootjes langs je ogen van het vele lachen en dus de vele momenten waarin je gelukkig was, de ruwere huid op je handen die je herinneren aan het harde werk die je al verricht hebt, ... Iedere leeftijd heeft zo zijn charmes, daar ben ik zeker van. Ik heb altijd gehoord dat je handen en je nek je leeftijd als eerste verraden en je ze dus niet mag vergeten in je verzorgingsroutine. Maar waarom juist ?



We smeren altijd heel goed ons gezicht in om er jonger uit te blijven zien, om onze huid gehydrateerd te houden. Ik wil wedden dat je al heel snel je nek vergeet. De restjes van onze crème vegen we al snel aan onze nek maar that's it. Eigenlijk zouden we heel onze nek moeten insmeren, net zoals we met ons gezicht doen. Want hey, dat is toch ook bedekt met huid? Waarom zou dat deel van ons lichaam niet verzorgd mogen worden? Onze nek bestaat niet alleen uit het voorste deel waar we onze restjes crème smeren, we hebben ook zoiets als de zijkanten van onze nek. En die zijn nu eenmaal meer blootgesteld aan de zon dan de voorkant van onze nek die in de schaduw van onze kin zit. Meer zon betekent - zoals de rest van onze huid - snellere vorming van rimpels en pigmentvlekjes.

En dat geldt ook voor onze handen. Aangezien we niet 24/7 met handschoenen rondlopen, krijgt de huid van onze handen het serieus te verduren. Onze handen zijn de beste tools om iets te doen, we hebben onze handen hard nodig in het dagelijkse leven : dingen maken, poetsen, dingen dragen, ... We smeren onze handen af en toe wel eens in met handcrème (maar hoe dikwijls vergeten we dat ook weer!?) maar helaas is dat helemaal niet genoeg. En bovendien: meestal bevat de crème niet eens SPF, zodat je niet tegen de zon beschermd bent. Ook hier geldt dan weer : blootstelling aan de zon zorgt voor een versnelde veroudering. Verbaast het je dan dat onze handen snel onze leeftijd verraden?

Moraal van het verhaal : time to do something about it. Je kan niet vermijden dat je ouder wordt, maar je kan er wel voor zorgen dat je huid op z'n best is. Gebruik producten met een SPF, zodat je tegen de zon beschermd bent en zo het krijgen van rimpels en pigmentvlekjes afremt. Helaas ben ik ook schuldig aan dit niet toe te passen op mijn eigen lichaam. Mijn nek smeer ik eigenlijk bijna nooit in, alleen de restjes van mijn dag- of nachtcrème wordt uitgesmeerd maar daar blijft het dan ook bij. Om nog maar over mijn handen te zwijgen. Nu ik dit alles zo oplijst, is het een goede reminder om er eens mee te starten.

Verzorg jij je nek en handen wel?

Stay gorgeous! 

Anke

0 reacties:

Een reactie posten