vrijdag 4 maart 2016

How to : plannen

Hetgeen wat ik dit jaar wel geleerd heb, is plannen. Met mijn thesis alleen al moest ik goed plannen wanneer ik welk experiment ging doen om 1) de deadlines te halen van bepaalde opdrachten en 2) om niet in de problemen te geraken met andere experimenten. Maar ook buiten mijn thesis is plannen heel erg belangrijk. Ik heb én nog les én mijn blog die ik graag wil onderhouden én filmpjes die ik wil filmen én mijn sociaal leven dat soms ook een opknapbeurt nodig heeft. Zoals je ziet, heb ik heel wat te doen en moeten er dingen voor een bepaalde tijd af geraken. Goed plannen, dat is het enige wat je in die situaties kan doen. Ik zet vandaag een aantal tips op een rijtje zodat jij ook een goede planner wordt !



Je kan natuurlijk alles op een dag doen en dan misschien ook nog ’s nachts doorwerken maar zeg nu zelf : dat is toch geen manier van werken ? Ik heb in mijn eerste jaar aan de universiteit bezig geweest tot midden in de nacht om om 9 uur terug in de les verwacht te worden. Voor een nachtje gaat dat wel maar het brak me zuur op tegen het einde van de week. Slaap is nu eenmaal nodig dus plan je dingen zo dat je jezelf geen slaap moet ontzeggen !

1. Maak een ‘to do’ lijst 
Zoveel dingen aan je hoofd en je weet niet waar eerst te beginnen ? Schrijf alles op wat je moet doen in een boekje. Koop voor jezelf een mooie planner (bij de Hema bijvoorbeeld) of als je lijstje niet te lang is, kan je natuurlijk ook alles kwijt op een post-itje. Hoe je het ook doet : visualiseer dingen, dat is de makkelijkste manier om te weten waar je prioriteiten liggen. Als je alles maar probeert te onthouden, ga je dingen missen; om nog maar te zwijgen van de hoofdpijn die je gaat krijgen. Schrijf gewoon alles op waaraan je denkt, wat je zeker nog moet doen. Eenmaal opgeschreven, kan je ze rangschikken op hoogste prioriteit. Kijk ook even hoeveel tijd je aan alles wilt spenderen. Lukt het allemaal niet op 1 dag? Geen nood, er komen nog dagen. Plan alles goed in en schrijf het in je agenda, desnoods in het rood zodat het opvalt. Spendeer je meer tijd dan nodig aan 1 bepaalde taak ? Helemaal geen ramp. Wat je niet moet doen, is je lijstje sneller afwerken omdat je ‘tijd moet inhalen’. Zo ga je alsnog chaotisch te werk en werk je onnauwkeurig. Zoals ik al zei: wat vandaag niet kan, kan morgen ook (tenzij de deadline op die bepaalde dag ligt natuurlijk, dan is het even doorbijten).


2. Doe de minst leuke dingen eerst
Eenmaal je prioriteiten opgelijst, kan je aan de slag. Doe de minst leuke dingen eerst. Ik weet dat, als ik de leukste dingen eerst doe, dat de minst leuke dingen gewoon niet aan bod komen. ‘Ik doe het morgen wel’. Ken je dat ? Uitstelgedrag! Door meteen de koe bij de horens te vatten, kan je deze minder leuke dingen onmiddellijk van je lijstje afstrepen. En dat geeft op zich weer een heel goed gevoel want je bent op de goede weg om je lijstje af te werken! Als het mogelijk is om bij die taak muziek te luisteren, zet dan je favoriete playlist op. Moet je de was opplooien ? Waarom niet op muziek van Beyoncé? Strijken op de muziek van Bastille? You name it.  

3. Beloon jezelf

Je lijstje afgewerkt ? Yes, you made it ! Vergeet je jezelf niet te belonen? Je hebt flink gewerkt om dat lijstje helemaal te kunnen afstrepen, dus een beloning is wel verdiend. Je hoeft niet meteen een hele uitgave te doen maar iets kleins om jezelf een schouderklopje te geven, is wel op zijn plaats. Dat kan over vanalles gaan, zolang het jou maar gelukkig maakt.

En met deze tips worden jullie een pro in plannen!

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten