vrijdag 8 april 2016

Verschil tussen UVa en UVb

Dat de mooie lentedagen eraan komen (en we er al een paar gehad hebben), kunnen we niet ontkennen. Wat doet het deugd om in het zonnetje te zitten met een boek of met vrienden op een terrasje. De eerste zonnestralen .. Zalig ! Toch is het verraderlijk: je huid is totaal niet meer gewend aan de zon waardoor je makkelijk verbrand. En zeg nu zelf : je had niet meteen de nood om je in te smeren? Ook ik heb het mogen ondervinden : ik was buiten in slaap gevallen en toen ik wakker werd, hadden mijn benen een mooi kleurtje. Echter was het wel het verkeerde kleurtje : ik had liever bruin gezien dan rood. Dat de zon straalt, dat weten we allemaal. Maar de zon straalt ook zonder dat we het zien, de zogenaamde UV-stralen. Laat daar nu ook nog eens een verschil in zijn : UVa en UVb. Wat is het verschil en zijn ze schadelijk ? Dat leg ik je vandaag allemaal uit !




Laten we zeggen dat er wel degelijk een verschil bestaat tussen deze 2 soorten straling. En het verschil is eigenlijk heel makkelijk te onthouden als je naar de laatste letters kijkt. UVa staat voor ‘aging’; deze straling zorgt dus voor de huidveroudering. UVb staat dan weer voor ‘burning’; deze stralen zullen je doen verbranden (aka mijn geval : ik word zo rood als een kreeft). Beide straling is nooit goed aangezien de ene huidkanker kan veroorzaken en de andere veroudering.

Waarom heeft onze huid UV nodig in de eerste plaats ? We hebben dagelijks genoeg vitaminen nodig om te blijven functioneren. Deels halen we ze uit onze voeding, anderzijds zijn er ook  vitaminen die we zelf kunnen aanmaken. Ik heb het dan bijvoorbeeld over vitamine D. Cholesterol kennen jullie allemaal wel. We eten het niet alleen, dit stofje zit ook in onze huid om het flexibel te houden. Als de zon op onze huid schijnt, zal onder invloed van UV cholesterol via enkele stapjes omgezet worden naar vitamine D. Vitamine D is een heel belangrijke stof in ons lichaam aangezien het mee je immuunsysteem en aantal vrij calcium in je bloed regelt, dat op zich weer een rol speelt voor de sterkte van je botten. Het is dus niet zo dat UV en dus zon slecht voor je is. Maar met zowat alles geldt de regel : teveel is tropTip: als je dus een zonnecrème koopt, kijk dan even of het zowel tegen UVa als UVb is. De meeste zonnecrèmes zijn namelijk alleen tegen UVb.

Mag dus geen enkel stukje vel de zon nog zien ? Nee, dat is niet nodig. Zon is goed voor je (vitamine D!) maar kijk wel uit. Smeer je goed in en vermijd de zon wanneer ‘ie het felst is (rond de middag ongeveer) om zo de schade te beperken. En zeg, ik ga jullie toch geen terrasjes of een gezellige BBQ/picknick verbieden zeker ?!

Kende jij het verschil tussen beiden?

Stay gorgeous !

Anke 

2 opmerkingen: