woensdag 6 april 2016

Dé matte make-up combinatie

Ik met mijn vette huid en vettige oogleden : het is ondertussen algemeen geweten. Een ramp om heel de dag mat te blijven, een crisis als ik een glansje begin op te merken. Ik heb al verschillende producten geprobeerd en telkens was het net niet dat. Of de producten waren gewoon niet voor mijn vette huid of ze reageerden er net té veel op zodat mijn huid nog meer talg begon te produceren (een beetje TMI, excuseer!). Nu heb ik de perfecte combinatie gevonden die mij én mat houdt én er natuurlijk uitziet (ook al draag je wel degelijk make-up!). Wanna know?


Laten we beginnen bij het begin: je gezichtsverzorging. Als je daar al de mist in gaat, dan kan je het voor de rest ook wel vergeten. Het nut van gezichtsverzorging is dat het de elementen die je tekort komt, bijvult. Heb je een droge huid, dan gebruik je best een hydraterende crème zodat het je vochtbalans herstelt en je huid weer lekker soepel aanvoelt. Heb je eerder een wat rijpere huid, dan is de anti-age lijn misschien iets voor jou? De ingrediënten in deze crèmes zorgt ervoor dat de huid terug wat meer veerkracht krijgt door de collageenproductie, een eiwit in je huid om het sterk en soepel te houden, op te drijven. Zo zie je maar, elke huid heeft zijn eigen behoeften. Wat is de behoefte van een vette huid ? Zeker niet uit te drogen ! Velen denken dat alles enorm matterend moet zijn. Voor een vette huid is dat inderdaad zo, maar niet voor je gezichtsverzorging. De talg die door je huid gemaakt wordt, is om je huid soepel te houden. Als je het gaat uitdrogen, dan ziet ons lichaam dat als een tekort en gaat het extra talg produceren. Resultaat : extra glans. Kies voor een vette huid eerder gezichtsverzorging op gelbasis in plaats van crèmes. Ik heb maandenlang deze van Clinique gebruikt (hij is spijtig genoeg onlangs opgegaan!) aangezien hij snel in mijn huid trekt maar toch mijn huid de dingen geeft die het tekort komt zonder het nog vettiger te maken.



Wat nu met make-up? Jep, een primer is hier enorm belangrijk als 2de stap. Een primer werkt ongeveer hetzelfde als een oogschaduwbasis op de oogleden : het is een soort barrière tussen je huid en de foundation die je erover zal aanbrengen. Ieder merk heeft tegenwoordig wel een primer in zijn/haar assortiment zitten. De beste combinatie die ik nu dagelijks gebruik, is de MAC Prep & Prime Primer met de L’Oréal Infaillible Matte Foundation. De foundation op zichzelf blijft ook redelijk mat gedurende de dag (daar verschoot ik wel even van, lees hier mijn review) maar heb ik wat langere dagen om door te komen, dan gebruik ik liefst een primer eronder. Om er zeker van te zijn dat echt alles muurvast blijft zitten, is het belangrijk om er nog eens over te gaan met poeder. Mijn favoriet (ik denk dat jullie het ondertussen wel kunnen raden?)? De Catrice Prime & Fine Mattifying poeder. Ik blijf ‘em opnieuw kopen, ik vind ‘em gewoon zo fijn en dat voor schandalig laag prijsje. Ik merk het meteen als ik een andere poeder gebruik, mijn foundation blijft gewoon niet zo goed zitten. Kan je er aan zien dat ik fan ben?


Als laatste – maar dit is optioneel – kan je nog een setting spray gebruiken. Het zal niet meteen helpen om je mat te houden maar aangezien je foundation en poeder draagt, wil je misschien geen cakey effect? Een setting spray zal er wel voor zorgen dat alles mooi op zijn plaats blijft zitten en je dus langer van je matte effect kan genieten!

Wat gebruik jij om je mat te houden gedurende de dag ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten