woensdag 4 mei 2016

Dierproefvrije make-up

Make-up maken is niet zo makkelijk als het lijkt. We vinden nieuwe collecties voor elk seizoen maar normaal maar dat vraagt enorm veel voorbereiding en werk om alles af te krijgen tegen het aankomende seizoen. Wat nu besproken wordt, zijn meestal al de producten voor volgend jaar. Er zijn verschillende stappen in het maken van make-up, een idee hebben is al de eerste ervan. Daarna is het de selectie van ingrediënten waarna al een eerste voorlopig product wordt gemaakt. En dan moet het natuurlijk ook nog getest worden …



Sinds ik Romina heb leren kennen, zit de gedachte om dit artikeltje te maken in mijn hoofd. Zij blogt alleen maar over merken die dierproefvrij zijn (dus heb je interesse, klik dan hier om naar haar site te gaan). Net zoals bij medicijnen wordt veel nog op proefdieren getest. In onze richting Biomedische wordt gelukkig een vak gegeven over hoe je met proefdieren moet omgaan, hoe je de signalen leert ‘lezen’ als ze zich niet comfortabel voelen, welke verdoving je best gebruikt bij operaties, etc. Heel leuk vak, je leert er enorm veel bij maar eigenlijk is het vak bedoeld om later met proefdieren te kunnen werken. En dat is iets wat mij tegensteekt … Ik heb dit jaar een thesis gekozen waar ik niks met proefdieren moet doen. Ik kon het gewoon niet. Ik heb vorig jaar een stage gedaan waar proefdieren werden gebruikt en na die 5 weken had ik het resoluut voor mezelf beslist : ik doe nooit iets met proefdieren. Een te grote dierenvriend misschien? Ik weet het niet maar de gedachte alleen al, deed me koude rillingen krijgen. ‘Waarom ben je dan in godsnaam Biomedische gaan doen als je niks met proefdieren wilt doen?’ zie ik je denken.  Omdat Biomedische méér is dan alleen maar met proefdieren werken. Ik snap de redenering natuurlijk wel waarom er op dieren wordt getest, dat liever dan direct op mensen beginnen testen, je weet immers niet wat een nieuw product doet. Maar toch … Ik zit dus met een dubbel gevoel:  enerzijds vind ik het goed dat niets rechtstreeks op de mens wordt getest, anderzijds vind ik het erg voor de dieren. Het een kan niet zonder het ander, helaas. Maakt me dat een slechte wetenschapper?

Niet alleen medicijnen worden op dieren getest, ook make-up. Er zijn wel een aantal merken die helemaal dierproefvrij zijn (zoals bijvoorbeeld Kiko, Sleek en Make-Up Revolution) maar nog steeds zijn een groot aantal merken dat niet.  In 2004 is er in Europa beslist dat de ingrediënten waarvan make-up wordt gemaakt, niet meer op proefdieren mag getest worden.  Echter kunnen bedrijven buiten Europa nog steeds op dieren testen om producten te verkopen op andere markten (denk maar aan China).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit echt naar gekeken heb (en nochtans : ik zou beter moeten weten). Door het maken van dit artikel, wil ik er wel bewuster mee omspringen en als ik 1 van jullie gewoon al erop attent kan maken dat dieren worden gebruikt bij het testen van make-up, dan ben ik al tevreden. Je hoeft niet meteen een hele omschakeling te maken maar als je er rekening wilt mee houden, dan moet je dat vooral doen. De diertjes danken je!  We zijn er nog lang niet dat alle merken dierproefvrij zijn. Wil je weten welke mérken wel dierproefvrij zijn ? Klik dan hier. Zij doet enorm veel research naar de bedrijven en houdt zorgvuldig op haar site welke merken dierproefvrij zijn.

Let jij erop als je producten van een bepaald merk koopt?

Stay gorgeous !

Anke

2 opmerkingen:

  1. Ik heb zelf een enorm grote stash waarvan denk ik 70% niet dierproefvrij is, gewoon omdat ik er nooit op gelet heb. Sinds kort probeer ik er wat meer op te letten maar what's done is done helaas. Mijn stash gaat waarschijnlijk nooit 100% dierproefvrij zijn omdat ik ook met professionele merken moet werken voor m'n werk maar ik probeer er wel op te letten. Ik ben vooral blij dat Sleek dierproefvrij is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik let er zelf niet genoeg op, maar ik probeer er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zelf denk ik echter wel dat het nodig is dat China overtuigd wordt dat dierproeven helemaal niet nodig zijn

    BeantwoordenVerwijderen