zondag 17 juli 2016

5 dingen die niet-bloggers zouden moeten weten

Bloggen is zo vanzelfsprekend geworden voor mij. Ik denk dat andere bloggers daar ook wel van kunnen meespreken: je job of school is gedaan en dan heb je je blog nog. 2 verschillende werelden maar toch zo verweven in elkaar. Het hoort gewoon bij je. Wat voor ons bloggers zo vanzelfsprekend lijkt, is daarom niet zo voor niet-bloggers. Vandaag zet ik 8 dingen op een rijtje dat niet-bloggers toch zouden moeten weten over de bloggers en het bloggen in het algemeen.


1. Vooruit denken en werken
Als blogger moet je mee zijn met de laatste trends. Wat zal trendy zijn de komende periode? Welke kleuren zullen komend seizoen helemaal hip zijn ? Of komt de winged eyeliner en blauwe nagels weer helemaal terug? Zo’n dingen. We moeten een beetje als het ware trendspotter spelen en dingen voor zijn om de laatste nieuwtjes aan jullie te kunnen brengen. With that being said: vooruit werken is dan ook de boodschap. En daar bedoel ik niet alleen mee dat we vooruit moeten denken en proberen te ‘voorspellen’ wat hip is; ook vooruit werken in de zin van plannen, is heel belangrijk tijdens het bloggen. Ik studeerde tot voor kort en ben nu aan het werk. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan niet tijdens mijn uren blogposts beginnen schrijven. Dus mijn weekends staan eigenlijk helemaal in het teken van mij blog zodat ik een week op voorhand kan plannen. Ik wil jullie blogposts aanbieden op de dagen dat jullie dat gewoon zijn. Foto’s trekken, producten testen, review schrijven, … Het hoort er allemaal bij! Veel werk om op een weekend gedaan te krijgen maar dat vind ik helemaal niet erg!

2. Wachten op goed licht
Iets wat algemeen geweten is, is dat we altijd op zoek zijn naar goed licht. Visuele content is meer dan ooit belangrijk op blogs en social media. Licht is dus dé factor die belangrijk is om foto’s te maken. In de zomer is dat niet echt een probleem (tenzij je echt 2 maanden met typisch Belgisch weer zit), in de winter is het al eens improviseren. Snel donker, grauw weer,… Het is niet altijd even makkelijk om goede foto’s te nemen van producten. Daarom profiteer ik er in de zomer van om meteen heel wat productfoto's te maken in 1 keer. In de winter is dat een race tegen de klok. Je kan zelf iets in elkaar knutselen om altijd het perfecte licht te hebben voor je foto's, winter en zomer.

3. Creatief zijn
Iets wat een beetje voor de hand ligt: creatief zijn. Persberichten is zo'n voorbeeldje. Ik krijg heel veel persberichten binnen van producten die binnenkort in de winkel zouden liggen en ik probeer de leukste dingen te delen met jullie. Maar andere bloggers krijgen deze persberichten ook; niet allemaal dezelfde maar grotendeels is dat wel het geval. Dan moet je creatief zijn en de content op een bepaalde manier brengen zodat jouw blogpost over de nieuwe producten opvalt. Of je maakt een blogpost over een product dat al eventjes op de markt is en waar al 569636 berichten van zijn verschenen. Dan is het de taak van de blogger in kwestie om de blogpost zo leuk mogelijk te maken zodat je lezers het toch leuk vinden om te lezen, ook al hebben ze het product al op een andere blog zien voorbij komen. 

4. Blog = ons kindje
Je leest het goed. Onze blog is ons kindje. Bloggers zijn meestal heel gepassioneerd in wat ze doen. Ze willen alles tot in de puntjes verzorgen en als er iets mis loopt, zijn we er meestal als de kippen bij om het op te lossen. De liefde voor ons werk/hobby is immens groot. We doen het veel te graag om het zomaar op te geven: we steken er allemaal onze tijd en geld in, we werken met geduld dingen af. Zeg niet zomaar 'het is maar een blog' want dat is niet waar. We leggen er onze persoonlijkheid in, onze ziel als het ware. We weten dat we daardoor kwetsbaar zijn maar we zouden het voor geen geld van de wereld anders willen. We willen onze gedachten uiten in de vorm van een artikel, we willen onze mening kwijt over eender welk onderwerp. We willen sympathisanten engageren en inspireren. Een blog is meer dan alleen een verzameling van artikels en foto's; het is als het ware een soort dagboek waar al onze ervaringen en inspiraties in wordt vermeld.

5. Alle nieuwtjes in het oog houden
Mijn social media staat in het teken van niet alleen mensen te volgen, ook merken zijn belangrijk. Zij posten als eerste content over nieuwe productlanceringen. Zo kom ik snel te weten wat en wanneer er iets verschijnt zodat ik dat aan jullie ook kan vertellen. Want zeg nu zelf: als er een nieuw merk naar België komt of er een super duper leuke collectie in de winkels verschijnt van bijvoorbeeld Urban Decay, dan willen jullie dat toch zo snel mogelijk weten? Bij deze: ik doe mijn best om het allemaal in het oog te houden! Maar dat vraagt tijd. Enorm veel tijd. Het is niet zomaar abonneren op een merk en klaar is kees. Ik heb verschillende merken en mensen die ik volg, het is net dat juiste postje of fotootje eruit halen.  

Bloggers, nu is het aan jullie ! Wat zouden niet-bloggers nog moeten weten?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten