zondag 10 juli 2016

Inner : Vriendschappen voor het leven

Nu ik afgestudeerd ben, ben ik over verschillende dingen beginnen nadenken. Niet dat ik dat niet deed als ik studeerde (haha!) maar nu valt alles een beetje in een ander perspectief. De relaties die ik opgebouwd heb, de kennis die ik allemaal vergaard heb tot het leren kennen van mezelf en mijn grenzen. Ik ben mezelf op een aantal vlakken tegengekomen, zowel positief als negatief. Ik ben dingen anders gaan bekijken en ontdekte dat het soms niet allemaal is wat het lijkt. Een ding wat voor mij centraal stond de afgelopen 5 jaar is vriendschap. Zo’n belangrijk ding in het leven, iets waar je niet zonder kan. And we take it sometimes for granted.


Het klinkt misschien allemaal cliché maar ook de grootste zonderling heeft gezelschap nodig. Niemand kan voor lange tijd alleen zijn terwijl anderen hun leven verder uitbouwen. Mijn missie in het begin van mijn studententijd? Vrienden maken. Ik wilde er niet aan denken om mijn 5 jaar alleen op de universiteit door te brengen. Studententijd beleef je samen met vrienden, met medestudenten, met de heel de studentenstad. En weet je wat? Ik ben de beste mensen tegen het lijf gelopen. Een paar woorden gewisseld, een infosessie, een glimlach en niet veel later zaten we samen in de aula. In het begin wat onwennig maar al snel verdween dat onwennige gevoel en groeide de vriendschap. Van onze eerste bioscoopbezoek samen naar onze eerste vakantie: het was spannend om met een nieuwe vriendengroep op stap te gaan maar het klikte,  dus zorgen heb ik me nooit gemaakt. Ieder had een eigen karakter, karakters die elkaar mooi complementeerden. Achteraf bekeken was deze quote heel toepasselijk: ‘We didn’t know we were making memories, we just had fun.’ (thanks Jolien voor de quote!). Herinneringen die ik levenslang zal koesteren. Gelukkig hebben we genoeg bewijzen van de fijne tijden samen (de rijen foto's zijn eindeloos!). Afstuderen, betekent niet dat we elkaar nooit meer gaan zien; het zal alleen iets minder zijn. The adult life begins en daar horen ook andere verplichtingen bij in vergelijking met het studentenleven.


Vrienden voor het leven maken, is iets dat bijna onbeschrijfbaar is. Toch probeer ik me zo goed mogelijk uit te drukken. De warmte die je vanbinnen voelt wanneer je de juiste mensen tegen het lijf loopt, is magisch. Het klikt gewoon. Je moet er niet bij nadenken, je moet niet forceren; het is er gewoon. Dat heb ik altijd al gehad, niet alleen bij deze meisjes van de universiteit. Ook bij de dames die ik nog geregeld zie van het middelbaar en lagere school (!!) heb ik nog telkens hetzelfde gevoel. En als het klikt, dan hou je contact. En dat is waar ik me dit jaar wil op focussen. Contact houden. Het niet laten verwateren. Regelmatig afspreken en up to date blijven van alle nieuwtjes. Want beste vrienden nu, is misschien niet het geval later maar ik denk dat we er alles aan zullen doen omdat wel te laten slagen. Ook al gaan we ieder onze eigen weg.

Heb jij vrienden voor het leven gemaakt? Vertel het hen !

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten