vrijdag 9 september 2016

Geheimen van een blogger

Of je nu een travel blogger, beauty blogger of mom blogger bent; het bloggen zit bij ons allemaal in het bloed. We willen nieuwtjes met onze lezers delen en dat op een spontane en open manier (want iedereen kan een blog bereiken en lezen). Toch zijn er van die kleine geheimpjes die de lezers niet zien of weten maar die er wel zijn. Bij deze : de geheimen van een blogger.


Wat ik neerschrijf ga ik natuurlijk niet doortrekken naar iedereen. Er zijn een aantal dingen die andere bloggers niet doen, en een aantal andere dingen die ik hier niet eens beschrijf, dat wel gebeurt. Dit zijn maar een aantal dingen die voor mij van toepassing zijn en die jullie misschien niet weten van een blogger.

Laten we beginnen met onze voornemens. Niet elke blogger doet dit maar ik heb het altijd proberen vol te houden: vooruit werken. Artikeltjes hebben klaarstaan wanneer het wat drukken wordt of wanneer het onmogelijk is om nieuwe content te maken. Ik studeerde sinds kort nog en dan was het jongleren tussen schoolwerk en mijn blog. In het weekend schreef ik goed door om tijdens de week iets klaar te hebben staan voor jullie want tijdens de week had ik gewoon echt geen tijd om aan mijn blog te werken. Zeker met mijn thesis jaar had ik het soms moeilijk om alles af te krijgen (maar hey: het is me wel gelukt!). Andere jaren schreef ik een week, soms wel 2 weken vooruit als ik inspiratie genoeg had. Maar sommige bloggers kunnen dat niet. Ook ik heb zo'n moment gehad dat ik 's avonds thuiskwam en nog iets wou schrijven zodat het 's andersdaags online kwam te staan. Last minute werken, is niet zo mijn ding maar soms kan het gewoon niet anders.

En als we dan eens vooruit kunnen werken, krijgen we niets uit ons vingers. Writers block. Het is niet omdat we een blog hebben, dat het daarom altijd even makkelijk gaat. Soms zit ik uren naar mijn scherm te staren zonder dat er ook maar iets zinnigs uitkomt. Dan typ ik een paar zinnen en delete ik weer alles omdat het op niks trekt. Of ik maak een artikel en heb er gemengde gevoelens bij zodat ik het uiteindelijk toch maar weer wis. Zo'n dingen. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Op sommige dagen vloeien de artikels uit mijn vingers, op andere dagen breek ik mijn hoofd over onderwerpen en geef ik het na een paar uur op. Hetzelfde met foto's. De ene dag is de andere niet. Niet alleen zijn we enorm afhankelijk van het licht maar soms wilt gewoon geen ene foto lukken; hoe je het ook probeert. Dan mag je nog 12856852 foto's nemen uit verschillende hoeken, met verschillende lichtinval: de perfecte foto zit er niet tussen. Heel frustrerend.


Als laatste wil ik het hebben over gesponsorde content. Ik heb het gevoel dat daar nog een serieuze taboe aan vast hangt die van mij - eindelijk - eens mag doorbroken worden. Laatst werden de bloggers en social influencers in een slechter daglicht geplaatst waardoor de commentaren zoals 'geldwolven' en 'ze doen het alleen maar voor het geld en aandacht' niet meer weg te denken was. Dat we 'makkelijk €4000 verdienden door gewoon een foto of vermelding op social media te plaatsen'. Kan ik even zeggen dat dat absoluut niet voor iedereen het geval is. Ik kan denk ik op 1 hand de Belgische bloggers tellen die van hun blog hun inkomen hebben kunnen maken. Al de rest doet het nog steeds als hobby naast hun baan/studie. Dat sommigen in hun artikels 'verzwijgen' dat iets gesponsord is, is ieder voor zich. De ene zegt het graag rechtuit, de andere is ietsje transparanter. Bij mij zal je duidelijk zien wanneer iets gesponsord is aangezien dat dat mijn mening niet beïnvloedt. Of nu iets gesponsord is of niet, ik blijf eerlijk.

Even een kijkje behind the scenes van blogger zijn maar ik denk dat dat ook wel eens leuk is !

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten