zondag 6 november 2016

Verschil tussen Amerika & België: deel 2

Van verschillen gesproken. Vorige blogpost die ik maakte, dateert van toen ik hier net was. Nu zijn we een aantal maanden later en heb ik nog wel wat verschillen ontdekt die ik graag met jullie wil delen. Hoe langer ik hier ben, hoe meer verschillen ik hier ontdek. Verschillen waaraan je misschien niet onmiddellijk denkt maar die echt wel een anders zijn waardoor ik mijn dagelijkse routine er aan aanpas.


De bus. Ik geraak er maar niet over uitgepraat. Nochtans verschilt deze niet zoveel met die van in België. Toch... Ik vind de bussen hier fijner dan in België. Waarom? Bij ons is het opstappen en doorrijden. Geen seconde mag verspild worden, alles moet mooi volgens het schema verlopen. De bussen in België vertrekken met gierende banden waardoor ik al gemakkelijk bijna eens de grond van de bus dichterbij heb gezien na het opstappen. De eerste dagen haastte ik me dus naar een lege plaats van zodra ik de bus opstapte aangezien ik de eerste dag de grond niet wou kussen. Wat bleek? Hier blijft de buschauffeur mooi wachten totdat je zit voordat hij verder rijdt. Halleluja!

Refills. Iets waar wij totaal niet mee bekend zijn, tenzij bij Quick. Hier is het nochtans heel normaal. Je koopt of bestelt een drankje en eenmaal op, komen ze vragen of ze het kunnen bijvullen. Gratis. Je betaalt dus 1 keer maar je kan zoveel drinken als je wilt. Pas op: dat is zeker niet op alle plaatsen zo, bij sommige restaurants is het hetzelfde zoals bij ons: wil je een 2de drankje, dan betaal je ook voor het 2de. Zo'n service is natuurlijk wel leuk, zeker als je grote dorst hebt !


Sport. Als er iets is waar de Amerikanen van houden, is het sport wel. American football, baseball, basket,... De sfeer die er rond hangt, de continue support dat de mensen hier geven aan 'hun team'. Het is zo mooi om te zien. Iets wat ik toch mis in België. Alleen wanneer de Rode Duivels spelen, staan we als 1 blok achter ons team; hier gebeurt dat continue, ook al is het 'maar' een lokale ploeg. Toen ik naar een American football game ging zien van de plaatselijke hogeschool,  was ik verbaasd hoe gemotiveerd al de supporters zijn en hoe hard ze achter hun team staan. Ik bedoel maar: bij ons is voetbal dé sport. Iedereen staat achter een bepaalde ploeg maar het is zó anders dan hier. Hier supporteren ze alsof ze al jaren zelf in de ploeg meespelen. Een aparte maar leuke sfeer.

Iets waar ik zo blij voor ga zijn als ik terug thuis ben: brood. Je hebt het hier in alle soorten en maten, in alle kleuren en smaken. En toch: ik vind er niks aan. Het is net een spons. Pas op, ik heb al slechter brood gegeten en het is best oké maar ik weet dat het in België beter is en dat mis ik wel. En ook: als je een brood 2 weken goed kan houden, dan gaat er bij mij toch wel een belletje rinkelen ...

De porties (iets wat jullie al wel konden raden volgens mij). Amerikanen en hun porties zijn een apart verhaal. En ik dacht dat wij in België al grote porties hadden. Telkens als we ergens gingen eten of ik bestelde iets, moest ik in mijn achterhoofd houden dat de porties hier veel groter zijn dan in België. Waar België een grote menu bestaat, staat dat hier gelijk aan een medium. Waar je een voor ons 'gewone' lasagne krijgt, is dat hier soms voor 2 personen (ook weer afhankelijk waar je gaat eten natuurlijk). Het is altijd een beetje wikken en wegen hoeveel je wilt bestellen, zeker als je naar een nieuwe plaats gaat. Ondertussen is het een beetje een automatisme om eraan te denken maar in het begin heb ik me verschillende keren serieus vergist ...

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten