zaterdag 10 december 2016

De evolutie van YouTube

YouTube is een prachtig medium om je ideeën te delen en dat niet alleen met vrienden en familie. Heel de wereld kan je video bekijken en inspiratie opdoen, hun eigen ideeën uitwerken en vooral communiceren over vanalles en nog wat. Ik ben zelf al jaren actief op YouTube, eerst met mijn gewone account om YouTube video's te kijken, later ook met een nieuw account  voor mijn blog. Samen met Instagram vind ik YouTube een van de leukste social media die er bestaan.



Toen ik gewoon nog video's van anderen bekeek (en dus zelf nog geen video's maakte), was het een relaxte sfeer. Ik vind het moeilijk om het te beschrijven maar ja: relaxt is zowat het enige woord dat in me opkomt als ik terugdenk aan de eerste jaren van YouTube. Iedereen maakte toen video's met de webcam van de MacBook, knipte en plakte er niet al teveel in en smeet het op YouTube. Gewoon, als hobby. Er werd niet al teveel over nagedacht, het kon over vanalles gaan en het bleef gewoon huiselijk.


Dat is tegenwoordig wel anders: het zijn zowat halve filmproducties die online worden gegooid. YouTube werd interessant voor bedrijven omdat, diegenen die video's maakten, soms een bereik hadden van wel duizenden mensen waardoor dit belangrijk werd voor advertenties. Voor het eerst konden de mensen die filmpjes maakten, geld verdienen via hun video's. Al snel hadden velen dat door en als het ware was er een YouTube boom van nieuwe mensen die video's begonnen te maken. Ze zagen dat, hoe meer volgers je had op YouTube, hoe interessanter je werd voor bedrijven en hoe meer geld je ermee kon verdienen. En daar hangt nu eenmaal ook kwaliteit aan vast. Waar vroeger iedereen het echt nog zelf deed (van filmen tot editen), zit er soms een heel team achter. Geen groezelige webcam video's meer maar kwalitatief goede video's met een mooie achtergrond en goede belichting.


Even een kleine verduidelijking van hoe YouTube veranderd is (Jaclyn Hill)

En dat is tegenwoordig de standaard. Om eerlijk te zijn: als de inhoud van de video goed is, dan doet de kwaliteit er niet echt toe. Toch zijn mooie video's aangenamer om te bekijken. Zelf moet ik toegeven dat ik dat level totaal niet haal. Ik heb geen professionele camera, heb geen studiolampen, en heb nog altijd mijn achtergrond van thuis. Niet echt zoals 'de groten' het doen maar dat hoop ik binnenkort te veranderen (ook al hou ik graag mijn eigen stijl aan). Ik koop niet meteen de nieuwste camera, ik verander ook niet direct van achtergrond en  voor de studiolampen heb ik voorlopig gewoon geen plaats. Voorlopig blijf ik dus maar even verder doen zoals anders. Het zou leuk zijn als ik mijn kanaal dat tikje extra kan geven maar voorlopig doe ik gewoon verder hoe ik bezig ben.

Hoe sta jij daar tegenover ?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Ik vind YouTube heel leuk. Maar het woordje huiselijk vind ik heel goed gevonden. Heerlijk om mensen gewoon in de huiskamer met niet perfect licht en niet perfect geluid en niet perfect ge edit. Daar kan ik me mee i identificeren! Vlogs vind ik dan weer minder.
    Liefs sabrina

    BeantwoordenVerwijderen