zondag 12 februari 2017

Dingen die ik geleerd heb door te bloggen

5,5 jaar. Zo lang bestaat Passion for Beauty al. Gestart op het einde van het middelbaar en zoveel jaar later ben ik er nog steeds mee bezig. Wat begon als een klein projectje, werd een grote hobby die ik nog steeds met heel veel liefde doe. Deze 5,5 jaar hebben me zoveel bijgebracht. Laat ik ze eventjes rijtje zetten.



1. Grenzen aangeven
Je zou het misschien niet verwachten maar inderdaad: je moet je grenzen leren aangeven. En geloof me: ik ben daar nooit goed in geweest. Maar nu is dat van de moet en daar heb ik enorm veel uit geleerd. Ik wil niemand teleurstellen maar soms gaat dat ten koste van mezelf en dan moet ik gewoon leren om 'nee' te zeggen. Doe je dat op een respectvolle manier, dan appreciƫren mensen dat ook sneller. Dat is moeilijker dan gedacht en het heeft tijd gekost maar uiteindelijk ben ik er mij wel beter door gaan voelen. Het zijn geen grootse dingen hoor, gewoon kleine dingen die zich opstapelen.

2. Genieten
De afgelopen 5,5 jaar heb ik genoten van elk moment, elk artikel dat ik geschreven heb, van elk pers event dat ik mogen doen heb, van elke foto die ik gemaakt heb, van elk filmpje/vlog dat ik gefilmd heb. Zonder plezier had ik het geen 5,5 jaar volgehouden. Ook al het even moeilijk ging, bleef ik er plezier in hebben en daagde het me uit op verschillende vlakken om creatief te zijn. Zolang ik er plezier in blijf hebben, ga ik nog wel even door. Het was goed om 6 maanden even op een andere plaats te zitten en te herbronnen. Ik hield me niet altijd aan mijn vast schema maar dat was wel eens goed om te kijken wat ik al dan niet anders kon doen.


3. Hard werken
Geloof het of niet maar een blog hebben, is hard werken. Ik heb het al in verscheidene blogposts geschreven en ik blijf erbij: het is niet zomaar wat artikeltjes typen en publiceren. Goede content bedenken, het uitwerken, creatief zijn, foto's/video's maken ... Buiten je blog heb je social media nog die je moet onderhouden. Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, ... Het vraagt veel tijd en energie.

4. Prioriteiten stellen
Nu ik afgestudeerd ben, heb ik eventjes meer tijd voor mijn blog tot ik een job gevonden heb. De voorbije jaren waren soms een beetje een gedoe van wat er eerst moest gebeuren. Huiswerk of mijn blog ? Het was echt multitasken om alles gedaan te krijgen. But I did it. Bloggen = plannen. Altijd zien dat er iets online komt te staan. Vooruit werken vooral. Prioriteiten stellen. Soms moeilijker gezegd dan gedaan aangezien mijn laatste jaar een thesis geschreven moest worden. Soms eens examens dat er tussen kwamen. Dan was het aan mij om te zien dat ik genoeg dingen had ingepland voor de volgende weken. Dat lukte niet altijd, dat geef ik graag toe maar ik deed mijn best. Mijn opleiding ging nu eenmaal voor.

5. Professioneel zijn
Naarmate dat ik langer blogde en ik het meer als een hobby begon te zien, leerde ik ook om professioneler te zijn naar bedrijven toe. Ik maakte visitekaartjes, voegde mijn logo toe als afsluiter in mijn mails, ... Het was een goede eerste kennismaking met de professionele wereld, de marketingwereld als het ware. Ik leerde de mensen kennen op pers events. Ik kon eindelijk een gezicht plakken op de namen die ik altijd in mijn inbox kreeg. Voor mijn blog professioneel leren zijn, heeft mij ook leren professioneel zijn op mijn verschillende jobs en plaatsen waar ik stages heb gelopen.

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten