zaterdag 3 juni 2017

3 maanden na Amerika : wat is er blijven hangen ?

Ondertussen ben ik al 3 maanden terug van Amerika en ben ik alweer helemaal ingeburgerd in België. Eerlijk? Het lijkt alsof ik nooit ben weggeweest. Alleen de foto's en de vele telefoontjes en Facebookberichten met 'mijn' Amerikanen zijn het bewijs dat ik er wel degelijk geweest ben. Amerika heeft me een aantal lessen geleerd, dat had ik jullie al verteld toen ik net terug was. Eenmaal terug, wilde ik wel eens zien of ik ze ook zou toepassen in België, kijken of ik deze lessen zou kunnen vertalen naar mijn eigen leven.



Open-minded zijn. Als er een ding is dat Amerika me geleerd heeft, is het dat wel. Voordien dacht ik nooit outside the box. Is geen ramp maar zo zorg je er nooit voor dat je de gedachten van anderen kunt snappen als je steeds met je eigen kijk op de dingen leeft. Onze manier van leven was niet de Amerikaanse manier. Ik heb me MOETEN aanpassen. Dat is me gelukt waardoor ik ook op een andere manier ben gaan nadenken en hoe ik de dingen nu ben gaan zien. Het heeft mijn horizon verruimd, letterlijk en figuurlijk.

Onafhankelijk zijn. Maar vooral: op jezelf kunnen vertrouwen. Want ja: ik werd letterlijk in het avontuur gesmeten. Ik kwam op een plaats terecht waar ik niks en niemand kende. Ik moest het zelf maar zien uit te dokteren. Ik moest echt mezelf vertrouwen en onafhankelijk zijn en dat ging me eigenlijk goed af. Ik stond in voor mijn eigen geluk, mijn eigen sociale contacten die ik in het begin moest leggen (en die nu prachtige vrienden zijn geworden). Ik leerde mijn boontjes te doppen en eerlijk? Ik kan het iedereen aanraden. Je leert veel over jezelf, je sterktes en zwaktes.

Van het leven genieten. Ik moet je niet vertellen dat ik enorm genoten heb van de tijd daar. De voorgaande jaren was ik steeds maar bezig met afstuderen en de toekomst, de volgende vraag was altijd maar 'What's next?'. Nooit heb ik eigenlijk genoten wat er me aangeboden werd (ook al deed ik mijn thesis enorm graag en in een goede omgeving, de druk was er altijd wel om resultaten te hebben tegen het einde van het jaar). In Amerika moest ik ook naar school en had ik ook een intensieve cursus om te volgen en toch kon ik het ook combineren met al het moois dat daar te bezichtigen was. Dat wilde ik in België ook kunnen. Nu is de focus hier op het vinden van een job maar toch probeer ik ook een aantal leuke dingen elke week in te calculeren. Niet alleen om mijn hoofd is even leeg te maken en te focussen op iets anders, ook om tijd te spenderen met de mensen waar ik het meest om geef. We doen dat veel te weinig; iedereen heeft nu zijn/haar job en eigen bezigheden. En toch vinden we toch nog tijd om af en toe eens af te spreken en bij te babbelen.


Gepassioneerd zijn door iets. Mijn gastbroer was chef-kok en als er een ding is wat ik van hem geleerd heb, is dat je gepassioneerd door iets moet zijn om het graag te blijven doen. Toen ik hem zag koken voor mijn verjaardag, leek niets hem teveel. Enerzijds omdat hij mij gewoon een onvergetelijke verjaardag wou geven, anderzijds omdat hij het enorm graag deed. Liefde voor het vak, noem ik dat. En dat wil ik ook. Ik wil iets waarvoor ik 's morgens met plezier uit mijn bed spring, iets dat me enthousiast maakt en dat voor jaren aan een stuk. Je leeft maar een keer, waarom dan niet het juiste kiezen en iets doen wat je graag doet?

Liefde geven en krijgen. Ik denk dat dit wel de grootste levensles was die ik gekregen heb daar. In mijn 'Get Ready with me'-filmpje van vorige week zei ik dat mijn gastbroer niet goed in zijn vel zat. Zonder in veel detail te treden (dat is nu eenmaal persoonlijk): hij miste liefde. Toen ben ik daar enorm over beginnen nadenken, hoe belangrijk dat wel niet is. Hoe belangrijk het is om de juiste mensen rondom jou te hebben, die je steunen in alles wat je doet. Door liefde te geven, krijg je ook liefde terug. Ik ben nooit iemand geweest die mijn vrienden verwaarloosde. Ik probeer nog steeds veel tijd vrij te maken, plezier te maken met hen omdat ik weet en voel dat dat enorm belangrijk is. Ook voor familie geldt dat. Je hebt mensen nodig die je ondersteunen, corrigeren en helpen in beslissingen maken, in het groeien als persoon. 

Wat zjn zo enkele levenslessen die jij geleerd hebt doorheen de jaren?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten