woensdag 19 december 2018

Over Facetune & neppe foto's op Instagram

Zoals ik eerder deze week al zei : Instagram is een mooi medium om dingen te delen aan de hand van foto's. Ik deel ook heel graag mijn bezigheden of inspirerende quotes via Instagram. Het is mijn manier om mezelf uit te drukken op een andere manier dan woorden. En toch worden de foto's op Instagram zó ontzettend gemanipuleerd dat je het niet meer normaal kan noemen...


Laten we eerlijk zijn: iedereen weet dat de 'perfecte' foto's op Instagram bewerkt zijn. Al is het maar om een gavere huid te krijgen of wat gestroomlijnder te lijken. Niets is dus wat het lijkt en toch spiegelen we er ons elke dag aan. We weten allemaal dat vele magazines niet vies zijn van een beetje Photoshop maar tegenwoordig wordt elke foto wel onder handen genomen, ook al is er niet echt iets dat 'aangepast' moet worden. En nu trapt Instagram ook in deze val ...

Je kent de app Facetune wel: dé app waar vele mensen hun foto's mee bewerken om toch maar net er ietsje beter uit te zien op foto's. Deze app staat standaard bij heel wat mensen op hun telefoon. Het bewerken van een foto is maar een klikje weg en net daarom is het zo 'gevaarlijk'. Ik volg al een tijdje Sierra, een Amerikaanse YouTubster die body positivity uitstraalt. Zij deed een hele tijd geleden een experiment met gefacetunede foto's op Instagram en of iemand dat zou merken. Het resultaat zie je in onderstaand filmpje :


Om heel eerlijk te zijn: ik heb Facetune niet eens op mijn iPhone staan. Ik denk dat het enorm vermoeiend is om telkens je foto's zó te bewerken dat het nog steeds 'echt' lijkt voor je volgers. En wat als ze je in het echt tegenkomen ? Je in werkelijkheid 'bewerken', is moeilijk. Voor je het weet, heb je een overkill aan aanpassingen aan een foto die waarschijnlijk toch al goed genoeg was van in het begin. Ik vind het jammer dat mensen zich tegenwoordig spiegelen aan datgene wat 'in' is op social media. Maar hoe kan het ook anders: het is al wat we tegenwoordig te zien krijgen. Nochtans ben ik van mening dat mensen je leuk zouden moeten vinden om wie je bent, niet de gefacetunede versie van jezelf.

Wat is jouw mening hierover ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten