vrijdag 24 januari 2020

Inner Beauty : Maak jezelf prioriteit

Als ik kijk naar de wereld rondom ons en de maatschappij, dan geeft het me hoop voor de toekomst. We hebben het, in vergelijking met onze grootouders, nog nooit zo goed gehad. Echter baart het me toch ook wat zorgen: de maatschappij gaat snel. Veel te snel, zodat je soms ook jezelf vergeet.

Ik heb dat gesprek al een paar keer gehad met de mama. De maatschappij verlangt meer en meer van ons. Meer werk gedaan krijgen op een kortere tijd, ons sociaal leven hoog houden door alles op social media (want de vergelijking met anderen is nu eenmaal onvermijdelijk) te posten, om nog maar te zwijgen over de financiële toestand die je op het einde van je carrière zou opgebouwd moeten hebben. Er wordt een bepaalde druk op ons gelegd en die is enorm hoog. De kindjes die ter wereld komen dezer dagen, worden geboren met stress door de verwachtingen die zij al bij de geboorte meekrijgen. Toen ik een halfjaar in Amerika zat, moest ik eerst even detoxen: van een maatschappij waar dat alles sneller en beter moest gaan, naar een plaats waar stress niet gekend is. Ik heb me in die 6 maanden nog nooit zo vrij van verwachtingen en stress gevoeld, ondanks dat ik toch ook moest slagen voor mijn examen. Echter had ik nog geen dag voet gezet op Belgische bodem na mijn verblijf in Californië en de stress sloeg al meteen toe. Zegt dat niet genoeg ?

Door al onze verplichtingen en verwachtingen die de maatschappij aan ons oplegt, is het makkelijk om jezelf te vergeten. Af en toe eens wat me-time inplannen, is goed voor je. Je kan alles even op je een rijtje zetten wat er de afgelopen tijd gebeurd is terwijl je de dingen doet die JIJ graag doet; al is het een wandelingetje maken, een boek lezen of in bad gaan liggen met een glas wijn. Tijd voor jezelf is nodig, dat merk ik zelf ook. Mijn vriend werkt in shiften dus ik heb in een week genoeg tijd voor mezelf. Dan kan ik na het werk naar de fitness, doe ik boodschappen, lees ik mijn boeken of neem ik eens een bad met een Lush bruisbal. Niet dat ik die dingen niet kan doen als hij er is, maar het is dan even me, myself en I. Gewoon even helemaal tot rust komen, de dag laten bezinken en bij de dingen stilstaan waar je gelukkig van wordt en waarvoor je dankbaar bent. Soms is dat gewoon het enige dat je nodig hebt: even tijd spenderen met jezelf en nadenken over de dingen die je belangrijk vindt.


Maar het is niet alleen tijd spenderen met jezelf. Het is ook 'nee' zeggen tegen dingen die je oncomfortabel doen voelen. Een beetje out of the comfort zone komen kan nooit kwaad, daar leer je van. Maar als je écht iets niet wilt, dan is 'nee' zeggen je recht. Vraag je altijd af of het je gelukkig zou maken, of je er een betere persoon door wordt vóór je er tijd en energie in stopt. Iedereen heeft 24h in een dag, de invulling hiervan verschilt van persoon tot persoon. Als je meer tijd in anderen gaat steken dan in jezelf, dan moet je toch eens 2x nadenken. Je eigen geluk is het belangrijkste, of anderen daar nu mee omkunnen of niet.

Neem jij regelmatig eens tijd voor jezelf ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten