woensdag 18 december 2019

Body Positivity : Mijn relatie met fitness en eten

Het doel van body positivity is om van jezelf te houden hoe je bent. Personality is not defined by size, iedereen mag er zijn. Echter staat body positivity niet gelijk aan ongezond, het is natuurlijk wel belangrijk dat je voor jezelf zorgt zodat je de beste versie van jezelf aan de wereld kan tonen. Mijn klik heb ik 2,5 jaar geleden gemaakt en heb sindsdien enorm veel bijgeleerd, zowel over beweging als over voeding. Maar mijn relatie met voeding en fitness waren niet altijd even goed ...


Even een throwback naar het middelbaar : iedereen herkent de weken nog waar er gelopen moest worden ? Beep test, cooper test, veldloop : noem maar op. Ik haatte LO met een passie en zeker als het op lopen aankwam. Ik kon het niet en had er ook geen behoefte aan om de beste van de klas te zijn. Ik had gewoon niks met lichaamsbeweging, ik gebruikte liever mijn hersenen dan dat ik toertjes in de kou moest lopen. Kwam er nog eens bij dat ik at wat ik wilde, zonder na te denken wat ik mijn lichaam als voeding gaf; om nog maar te zwijgen dat ik ook nog eens veel te veel at. Afvallen was niks voor mij, ze moesten mij maar nemen zoals ik was. En dat laatste klopt nu nog steeds maar als ik kijk naar mijn eetgewoonten van vroeger, dan zou ik dat vandaag de dag niet meer doen; zeker niet met mijn traag metabolisme,waardoor zowat alles wordt omgezet in vet...

Voordat ik 2,5 jaar geleden mijn klik maakte, had ik al eens een poging ondernomen om gezonder te gaan leven. Allereerst werden mijn porties kleiner. Waar ik voordien 6 boterhammen at, werden dat er nu 4. Tussendoortjes at ik niet en ik sloeg ook alles af wat met suiker te maken had. Daarnaast schreef ik mij in in de fitness en deed niet anders dan intense cardio. Gevolg : ik ben meerdere keren op de grond moeten gaan liggen omdat ik voelde dat ik zou flauwvallen. Ik gaf mijn lichaam niet de voedingsstoffen dat het nodig had en daarbij ging ik ineens van niks naar alles als het op beweging aankwam. Ik 'strafte' mezelf ook als ik dan toch bijvoorbeeld een dessertje at met 20 extra sit-ups. Ik vulde MyFitnessPal in, een app waar je al je beweging en voeding kan bijhouden, alsook je vooruitgang in gewichtsverlies. En weet je wat ? Het was gewoon niet gezond. Want hierdoor kreeg ik vreetbuien. Ik at op sommige dagen niet genoeg waardoor ik de dag erna gewoon dubbel zo veel had omdat ik intense honger had. Al het werk dus voor niks.


Fast forward naar nu : mijn calorieën en macro's (eiwitten - koolhydraten - vetten) tel ik nog altijd niet maar ik kijk wel uit wat ik in mijn mond stop gedurende de dag. Ik ontbijt elke morgen, eet mijn 2 stukken fruit per dag, beperk de dessertjes en kijk uit met wat ik 's avonds nog snack (door mijn traag metabolisme wordt bij mij alles wat niet meer geprocessed wordt, snel omgezet naar vet). Ik heb leren eten zonder schuldgevoel, ook dat stukje chocolade dat ik van de Sint heb gekregen. Daartegenover staat wel dat ik 3x per week in de fitness zit en ik mijn dagelijkse hoeveelheid stappen probeer te halen op het werk (en ja : een FitBit aanschaffen, staat op mijn to do). Wie had dat ooit gedacht dat ik beweging leuk zou gaan vinden? Verder ben ik mij gaan verdiepen in voeding en krachttraining (want dan MOET je gewoon goed eten). Had je mij dat een aantal jaren geleden verteld dat ik zo bezig zou zijn met voeding, dan had ik je uitgelachen. Het gaat vooral over hoe ik me voel en wat mijn lichaam nodig heeft, niet zo zeer meer over het nummertje op de weegschaal.

Hoe is jouw relatie met eten ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten