zondag 8 december 2019

De najaarsdip

Elk jaar is dit een terugkerend probleem bij mij. En elk jaar lijkt dit probleem telkens groter te worden. Ik heb het namelijk over de najaarsdip. Waar anderen er geen last van lijken te hebben, heb ik er wel erg last van. Ik ben namelijk geen winters type (ook al verjaar ik in de winter) en dat laat mijn lichaam duidelijk merken.


Ken je dat : lusteloos, vermoeid en altijd maar kou hebben ? Jep, dat zijn blijkbaar 'symptomen'  van een echte winterdip. Zo actief ik ben in de zomer, zo 'lui' ben ik in de winter. Wel, lui kan je het niet noemen, eerder het gebrek aan energie om iets te doen. Liever lekker warm binnen zitten onder een dekentje met een kopje thee/koffie dan naar buiten te gaan in de kou en - België kennende - miezerige regen. Het feit dat het om 16h al begint te schemeren, doet er uiteraard geen goed aan om actief te zijn na de werkuren. Ik moet me in de winter echt dwingen om naar de fitness te gaan in vergelijking met de zomer.

Dat alles heeft te maken met het tekort aan vitamine D (dat je aanmaakt wanneer je in de zon loopt) en de verandering in serotonine concentratie (dat je humeur regelt). Al deze stofjes dragen bij dat je je in de zomer veel energieker, gelukkiger en fitter voelt; in de winter komen deze op een laag pitje te staan en dat zal je duidelijk merken. Ik zeg niet voor niks al jaren dat ik naar het Zuidelijk halfrond verhuis wanneer het bij ons herfst/winter wordt ! Veel kan je er helaas niet aan doen (tenzij je ergens een UV-lamp hebt rondslingeren zodat je je dosis vitamine D kan aanmaken!). Wel kan je deze periode extra zorg dragen voor jezelf. Forceer je vooral niet, eet gezond zodat je al je vitaminen binnenkrijgt, neem supplementen in als je voelt dat je dat nodig hebt en probeer toch actief te zijn als het kan. Tegen de koude kan je je kleden. Moest het zonnetje schijnen, dan is een mooie winterwandeling altijd mooi meegenomen !


Ikzelf probeer mijn routine aan te houden maar als ik 's avonds écht geen zin heb om nog iets actiefs te doen, dan doe ik het ook niet. Met een korte work-out thuis of een vroege in het weekend, wordt die 'verloren' tijd in de week ook wel gecovered. Echter slaap ik wel meer in de winter (wat we misschien wel allemaal doen?) zodat het me wel lukt om met volle energie een nieuwe werkweek te starten. En weet vooral dat dit tijdelijk is: ik tel al af naar het voorjaar !

Heb jij vaak last van een najaarsdip?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten