woensdag 4 december 2019

Mijn leven met migraine

Ons lichaam is een geheel van samenwerkende systemen. Als er iets is dat ik onthouden heb uit de les, dan is het dat wel. Een mens zou zich afvragen hoe het komt dat alles zo in harmonie blijft werken als er zoveel kan misgaan. En bij mij loopt het geregeld mis, in mijn hoofd dan. Ik heb geregeld migraine. En geloof mij : dat is geen pretje...


Ik ben zelf heel gevoelig voor hoofdpijn. Het zit bij ons in de familie en helaas heb ik dat gedeelte ook overgeërfd. Ik zal bijvoorbeeld daarom nooit teveel drinken met het risico om 's anderdaags een kater te hebben omdat ik dat mezelf gewoon niet wil aandoen. Niet dat ik aspirientjes slik zoals snoepjes maar ik denk dat ik in mijn leven al genoeg hoofdpijn heb gehad, ik wil het daarom niet nóg meer uitlokken. Als ik een 'gewone' hoofdpijn heb, is het meestal van 1) stress of 2) mijn nek en rug dat vastzitten of 3) slaaptekort 4) te weinig gegeten/gedronken gedurende de dag. Het heeft verschillende oorzaken en aan de hand van de 'soort' hoofdpijn (jazeker, er bestaan soorten hoofdpijnen!) kan ik al uitmaken wat de oorzaak is.

Echter heb je dus ook de migraine. Bij mij is het niet echt gerelateerd aan eten of drinken, het is vooral hormonaal. Ik pak al jaren de pil maar aangezien ik zo 'afzie' tijdens mijn stopweek, raadde de gynae mij aan om de pil 3 maanden door te nemen. Zo heb ik maar 4 keer in het jaar mijn stopweek (en moet ik maar 4 keer in het jaar afzien). Eenmaal je stopt met de pil, dalen je hormonen geleidelijk aan zodat je menstruatie kan doorkomen. En het is net die daling dat bij mij de trigger is voor mijn migraine. Ik kan mijn klok erop gelijk stellen dat, na 2 dagen gestopt te zijn met de pil, ik migraine krijg. Ik voel het al als ik opsta om te gaan werken: hoofdpijn aan 1 kant van mijn hoofd, een algemeen dof gevoel en eenmaal in de badkamer het licht aangedaan te hebben, meteen weer in bed willen kruipen omdat dat licht gewoon té fel is en het mijn hoofdpijn erger maakt. De meeste vrouwen zijn doorzetters en blijven niet zo gemakkelijk thuis; daar hoor ik dus ook bij. Dus maak ik mij klaar om naar het werk te vertrekken. Helaas werk ik ook nog eens in de farmacie, wat zoveel betekent dat mijn muren van mijn bureau wit zijn (en laat dat net NIET goed zijn voor mensen met hoofdpijn). Om nog maar te zwijgen dat ik 8 uur achter mijn computer zit ...

Het laatste wat je wil, is je verplichtingen nakomen. Het liefst van al zou ik gewoon terug mijn bed in willen kruipen, in een donkere en stille kamer. Geen externe prikkels, dat is een verademing als je migraine hebt want het bonken van je hoofd is dan luid en duidelijk en méér dan genoeg om mee om te gaan. Het enige wat bij mij helpt, is slapen en Dafalgan codeïne. Deze pijnstiller is alleen op voorschrift verkrijgbaar en wel om deze reden : codeïne wordt door ons lichaam omgezet naar morfine. Heel goed om de hoofdpijn te doen verdwijnen maar zoals alle opiaten, verslavend (gebruik pijnstillers altijd met mate!). Dafalgan in combinatie met slapen zorgt er voor mij voor dat mijn migraine verdwijnt. Ik heb dan niks aan mijn dag gehad maar mijn hoofdpijn is tenminste wel over (en geloof mij, ik ben écht niet aangenaam als ik hoofdpijn heb). Helaas werd er nog niet echt iets gevonden tegen migraine, al hebben bepaalde onderzoeken al wel de eerste stappen gezet. Gewoon uitzweten voorlopig, is de boodschap ...

Heb jij wel eens last van migraine ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten