zondag 5 januari 2020

Body Positivity : Oncomfortabel voelen in fitness

Met dat het nieuwe jaar succesvol is ingezet, zijn er veel die dit jaar een verandering in hun leven willen maken. Bij 90% van de mensen staat fitness op het lijstje. Dat het op je lijstje met goede voornemens staat, is 1 ding. Het ook werkelijk doen, is een ander. Het is vooral de spreekwoordelijke drempel waar je over moet geraken en zeker als je een maatje meer hebt...


Onderstaande video inspireerde mij eigenlijk om deze blogpost te maken. Want ook ik heb me in het begin oncomfortabel in de fitness gevoeld. Ik was een groentje én een maatje meer; ik kende niks van fitness en de hele wereld er rond, ik heb mezelf dingen aangeleerd door HEEL VEEL YouTube video's te kijken en erover te lezen. Toen ik in het begin de fitness binnen stapte, voelde ik mij geïntimideerd want als ik aan fitness dacht, dacht ik aan afgetrainde lichamen en gewichten met hoge kilo's om gewicht te heffen. Ik dacht dat dit niet aan mij besteed was, dat dit wereldje allesbehalve iets voor mij ging zijn. Wat ben ik blij dat ik uiteindelijk mezelf gepusht heb, never been I so wrong; je moet het gewoon DOEN en er voor gaan. En toch was dat makkelijker gezegd dan gedaan ...

Onderstaande video heeft het over een plus-size vrouw die gefilmd wordt door een man terwijl ze aan het sporten is. Deze man vindt dat zij niet in de fitness thuishoort, net omdat ze dat maatje meer heeft. Hij post zijn filmpje op het internet, wat viraal gaat. Zij krijgt dit filmpje uiteindelijk ook te zien en zorgt voor een statement wat als gevolg heeft dat deze man de toegang tot die specifieke fitness ontzegt wordt. Deze video bewijst nog maar eens dat er mensen zijn die niet weten waar een fitness voor dient. Als je denkt dat een fitness dient om mooie selfies te trekken met wat gewichten in je handen, zit je daar niet op je plaats. Iedereen is daar om een reden; iedereen is daar om aan zichzelf te werken. En niemand - maar dan ook niemand - hoeft daar kritiek op iemand anders te hebben. Is het niet de bedoeling dat, als je je niet goed in je vel voelt met een maatje meer, dat je sport om er iets aan te doen ?


Ik heb niet echt de indruk gehad dat ik buiten gekeken werd in onze fitness, gewoon omdat ik een maatje meer heb. Uiteindelijk is iedereen bezig met zichzelf, om zichzelf te verbeteren. Maar om eerlijk te zijn voelde ik mij in het begin niet comfortabel. Ik had het gevoel dat iedereen naar mij keek, me bekritiseerde op elke oefening dat ik deed, dat het leek alsof er op mijn hoofd 'groentje' stond - een groentje met een maatje meer. En eigenlijk zit het allemaal in je hoofd. Fitness is voor mij een manier om stoom af te blazen na een werkdag. Muziek in mijn oren en focussen op mezelf. Je kan jezelf niet vergelijken met anderen, zij werken aan zichzelf op hun eigen fitness level. Uiteindelijk draait het om jou en om jou alleen, laat niemand je ooit iets anders wijsmaken.

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten