maandag 4 augustus 2014

Eerste jaar universiteit/hogeschool : tips

Ik wil jullie nog lang niet aan school doen denken maar sommigen onder jullie  gaan dit jaar naar de hogeschool/universiteit. Dat is een grote stap en soms wordt dat toch eens onderschat. Wie mij al wat langer volgt, weet dat ik dit jaar mijn bachelor heb afgerond en in september start ik met mijn master. Ik heb dus met andere woorden er al 3 universiteitsjaren op zitten. Ik heb in die 3 jaar ontzettend veel bijgeleerd : niet alleen qua leerstof (pfoe !) maar ook hoe ik een aantal dingen moet aanpakken. Ga je dus dit jaar naar de hogeschool/universiteit en je weet niet goed wat te verwachten ? Vandaag deel ik mijn tips met jullie !



1. Juiste studierichting kiezen
Het kan misschien wat overweldigend zijn : je hebt zojuist het middelbaar achter je gelaten en nu moet je een goede studierichting zoeken. Niet gemakkelijk allemaal ! Ga eerst na welke je sterke vakken waren in het middelbaar en wat je interessant vond. Was je goed in talen ? Dan kan je misschien kiezen voor vertaler-tolk of taal-en –letterkunde. Vond je wiskunde interessant ? Dan kan je misschien gaan voor de ingenieurstudies. Als je iets kiest dat je leuk vindt, dan zal je motivatie groot zijn, wat meehelpt in het slagen van je examens !

2. Planning
Als er iets is wat je moet doen in de hogeschool/universiteit, dan is het plannen. In het middelbaar zeggen ze nog tegen wanneer je een bepaalde toets moet leren of je een taak moet afgeven. Dat is hier niet het geval : ze laten je volledig vrij. Natuurlijk is gaan feesten veel leuker dan een paper schrijven maar let wel op : je hebt verschillende vakken waar je 1 of meerdere opdrachten van kan krijgen. Door een goede planning te maken, geraakt alles op tijd af. Ik zeg niet dat je je moet opsluiten zoals een kluizenaar en alleen maar met je vakken moet bezig zijn, er mag tijd zijn voor ontspanning. Zie gewoon dat je een goede balans vindt tussen beide. Dat kan in het begin moeilijk zijn maar gaande weg leer je wel hoever je kan gaan.


3. Maak samenvattingen
Cursussen van 500 pagina’s ? Dat is niet raar aan de hogeschool/universiteit. Vanbuiten leren ? Dat is niet meer haalbaar. Ik maak samenvattingen van die cursussen waardoor de hoeveelheid papieren ongeveer met ¼ slinkt. Ik kan gewoon geen 500 pagina’s bekijken op een korte tijd want dan slaag ik tilt. Samenvattingen daarentegen gaan veel sneller aangezien je de leerstof al eens hebt doorgenomen om die samenvattingen te maken. Er zal altijd wel iets van blijven hangen.  Er kruipt wat tijd in om die samenvattingen te maken, maar geloof me : je gaat jezelf er heel dankbaar voor zijn in de blok.

4. Wees aanwezig in alle lessen
‘Is dat echt nodig?’ hoor ik je al denken? Jep ! Als je naar alle lessen gaat, heb je het voordeel dat je de prof een deel van de leerstof hoort benadrukken dat hij echt belangrijk vindt. 9 op de 10 keer komt er dan ook een examenvraag van. Als je niet gaat, weet je ook niet echt wat belangrijk is en kan je het onderscheid niet maken tussen hoofd-en bijzaak. Nog een voordeel als je naar alles lessen gaat : proffen onthouden gezichten. Ik zeg niet dat alle proffen dat doen, maar de meeste wel. Komt wel eens van pas op een mondeling examen waar het toch net niet zo vlot gaat ... De prof zal meer geneigd zijn om je erdoor te laten wanneer je naar zijn/haar lessen bent geweest dan iemand die helemaal niet geweest is. Just saying...

5. Hou een vast ritme aan
In het middelbaar had je meestal les van half 9 tot kwart voor 4, opgevuld met lessen die maar een uur duurden. Spijtig genoeg heb je zo’n rooster niet aan de hogeschool/universiteit. Lessen kunnen makkelijk 2u duren en ook wanneer je lessen gepland staan, staat niet vast. Je kan dagen hebben waar je maar 1 vak hebt, maar je kan ook dagen hebben dat je om 8h moet  beginnen en dat je tot 18h op de schoolbanken zit. Een vast ritme is er dus niet. Probeer daarom zelf een goed ritme te zoeken. Sta op dezelfde tijdstippen op en ga op hetzelfde uur slapen. Zo’n ritme kan je lichaam alleen maar goed doen. Ook ik zondig hier wel eens tegen hoor ! Die ene opdracht die nog af moet waardoor ik soms tot 1h ’s nachts nog bezig ben, het zijn al lang geen rariteiten meer bij mij. Maar ’s anderdaags voel ik dat wel dat ik te lang ben wakker gebleven. Ik spreek dus alleen maar uit ervaring...

Zo, dit waren mijn tips ! Ik hoop dat jullie er iets aangehad hebben. Het is absoluut niet om je schrik aan te jagen want de jaren aan de hogeschool/universiteit zijn absoluut de leukste die er zijn. Je doet (hopelijk) een richting die je helemaal ligt en als je iets met passie doet, dan verveel je je geen seconde.

Aan de bezoeksters die ook (al) hoger onderwijs doen (gedaan hebben) : hebben jullie nog tips?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten