woensdag 29 april 2015

Producten over tijd

Mijn 'Opgemaakt'-filmpjes zijn een goed bewijs van hoeveel producten ik gebruik en hoeveel ik er probeer op te maken. Spijtig genoeg gebeurt dat niet altijd. De dingen die ik niet echt gebruik, geef ik weg aan vriendinnen en familie. De producten die gewoon niet goed meer zijn, gaan de vuilbak in. Ik vind het zonde om producten, die nog niet op maar wel 'slecht' zijn, weg te gooien. Liever weggooien dan binnen de week een allergische reactie krijgen, toch ? Hoe weet je nu of je product nog goed is en je het dus nog kan gebruiken ?


Hoe lang een product houdbaar is, hangt af van persoon tot persoon. Hoe dan wel? Wel, het hangt er allemaal vanaf hoe je met je producten omgaat. Bacteriën zijn boosdoeners voor beautyproducten. Vanaf dat je het potje/tubetje/... opendoet (aka je brengt het in contact met de buitenlucht) zal je product slecht beginnen worden. De bacteriën kunnen er immers aan ! Natuurlijk moet je OOIT eens je potje opendoen dus dat is niet de grootste factor voor het slecht worden van je producten. Wat wel telt, is hoe je het product gebruikt. Met je vingers? Of gebruik je schone kwasten voor je make-up? Ga je met je vingers in je dagcrème of gebruik je iets om er een beetje uit te halen?


De algemene regel is dat crèmes het snelst slecht worden aangezien er vocht inzit en de perfecte omgeving is voor bacteriën. Poeders daarentegen kan je een hele tijd bewaren, mits je er heel hygiënisch mee omspringt. Op elk verzorgings- & make-up product staat een potje met getal en een 'M'. Vanaf dat je het potje/tubetje/... opendoet, zal je product nog zoveel maanden bruikbaar zijn. Een hele klus om te onthouden wanneer je iets hebt geopend als je heel wat producten hebt staan. Een makkelijkere truc is het kijken naar textuur en geur. Ruikt je dagcrème niet zo goed meer als eerst? Ziet je oogschaduw er anders uit dan toen je hem had gekocht ? Dan wordt het tijd dat je 'em wegsmijt. Het is misschien wel spijtig maar bedenk wel dat het product waarschijnlijk slecht is. Wil je dat op je lichaam/gezicht smeren met kans op allerlei allergische reacties en ontstekingen ?

Wat met back-ups ? Je koopt wel eens producten extra omdat ze ofwel limited edition waren of omdat je niet zonder kan. Zolang je ze niet opendoet voordat je je andere product hebt opgebruikt, zit je safe. Vanaf dat je je het product opendoet, gaat de inhoud achteruit.

Stay gorgeous !

Anke

2 opmerkingen:

  1. Ik vind vooral dat je moet kijken, rieken en voelen of het product nog is als het was. Als het niet zo is, ja dan doe ik het weg ^^

    BeantwoordenVerwijderen