woensdag 6 mei 2015

Poriën

Je huid heeft een hele ingenieuze structuur en past zich aan zoveel verschillende omstandigheden aan. Je huid is iets geweldigs, iets waar je zorg voor moet dragen. Poriën zijn een onderdeel van je huid. Deze kleine 'gaatjes' zijn verbonden met zweetkanaaltjes zodat ze ervoor zorgen dat we warmte kunnen loslaten. Ze zijn meestal niet te zien bij de meeste mensen maar bij sommigen zijn ze wat vergroot zodat je ze met het blote oog kunt waarnemen. En dààr zit nu net het probleem ...


Op zich is het helemaal geen probleem dat je poriën te zien zijn, het is nu eenmaal een onderdeel van je huid. Maar sommige mensen kunnen er zich wel serieus aan storen. Poriën zijn gaatjes en wat doet onder andere een tandarts met gaatjes ? Opvullen ! Zo kunnnen we ook onze poriën opvullen. Primers bestaan erin om ons gezicht glad te maken voordat we foundation aanbrengen zodat we een egaal canvas krijgen. De natuurlijke lijntjes worden minder en de poriën worden 'opgevuld'. Wanneer je er dan foundation over aanbrengt, zie je je poriën niet meer. De Benefit Porefessional is zowat de bekendste primer voor dit probleem maar ook andere merken zoals Maybelline heeft er eentje in zijn assortiment zitten.



Wanneer je je poriën opvult voor een te lange tijd, is dat zeker niet goed. Doordat je zweet, komt al de vuiligheid uit je huid (heb je nog niet gemerkt dat je na het sporten je huid zacht aanvoelt? Een natuurlijke facial!). Wanneer je je poriën voor langere tijd 'opvult', kan het zweet niet meer weg waardoor het vuil zich ophoopt. Resultaat ? Puistjes ! Wel het laatste wat je wilt waarschijnlijk? Daarom is het belangrijk om je make-up niet al te lang te dragen en het zeker te verwijderen voor je gaat slapen.

Ikzelf heb een beetje last van zichtbare poriën. Ik heb een gecombineerde tot vette huid, wat betekent dat ik heel gevoelig ben voor het krijgen van puistjes. Mijn poriën staan dan ook zo open dat de meeste vuiligheid wel weg kan. Bij mij zijn ze dus wel te zien, vooral langs mijn neus en het begin van mijn wangen. Vind ik het erg?  Helemaal niet. Gebruik ik een speciale primer ervoor ? Nee. Camoufleer ik het ? Is moeilijk om het niet te doen wanneer je foundation op hebt. Ik stoor er mij niet aan. Ik ga ook niet bij andere mensen ernaar zoeken. Het is wat het is. Af en toe stoom ik mijn huid eventjes zodat mijn poriën helemaal komen open te staan zodat echt àlle vuiligheid eruit is. Nadien sluiten de poriën zich terug en dan zijn ze wat kleiner. Maar of ze nu groot of klein zijn : er zijn genoeg middeltjes voor om ze te laten 'verdwijnen'.

Heb jij dit probleem ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten