woensdag 4 november 2015

5x haartips

Haar is iets leuks om mee te spelen. Als ik wat meer tijd had ’s morgens, dan zou ik allerlei leuke kapsels uitproberen om zo naar school mee te gaan. Helaas, slaap is heilig (zeker op een vrijdagmorgen, haha!) dus blijk ik graag zo lang mogelijk in mijn bed liggen (die snooze button is nogal een uitvinding – slechte gewoonte!). Vandaag geef ik je 5 haartips die je leven een stuk makkelijker maken en die je misschien nog niets wist. Tijd om het eens uit te proberen, zou ik zo zeggen!



Wie haar zegt, zegt kammen. Wie kammen zegt, zegt nat haar. Inderdaad : je mag je haar nooit borstelen als het nat is. De tandjes van de borstel staan veel te dicht bij elkaar waardoor je – als je knopen hebt (heb ik sowieso) – makkelijk je haar gewoon stuk trekt. Een kam daarentegen, dat is beter ! De tandjes van een kam staan veel verder van elkaar zodat je haar grof gekamd zal worden. Uiteraard zijn er nog knoopjes op te merken maar wacht dan tot je haar voor 80% droog is, dan is de schade van je borstel beperkt. Het proberen waard !

Wie haar zegt, zegt ook droogshampoo ! Een redmiddel, als je het mij vraagt. Zoals ik al zei : ik lig graag zo lang mogelijk in mijn bed, zeker in de wintermaanden heb ik niet meteen zin om uit mijn bed te komen. Mijn haar wassen doe ik meestal ’s avonds, ik blijf toch lang genoeg wakker tot het helemaal droog is (voordeel van student zijn : lang opblijven is onze tweede naam). Maar té veel je haren wassen is ook niet goed (ik schreef er al eens een blogpost over : klik hier). Word je wakker met een beetje vettig haar en heb je niet echt veel tijd om je haar nog te wassen ? Droogshampoo to the rescue ! Ook hier heb ik een hele blogpost over geschreven, het artikeltje vind je hier.


De vorige 2 tips waren algemeen bekend, toch ? Een derde tip die ik je kan geven, is misschien wel ideaal als je conditioner op is. Wat dacht je van olijfolie ? Olijfolie is niet alleen om mee te koken of je make-up er af te halen, het is ook heel goed voor je haar. Het doet eigenlijk net hetzelfde als een conditioner : het zorgt voor hydratatie en sluit de haarschubben zodat het vocht ook in je haar blijft. Resultaat ? Glanzend haar en makkelijk doorkambaar. Je eigen conditioner at home !

Laten we het eens hebben over uitgroei. Ik heb zelf gekleurd haar en weet hoe lastig het is als je uitgroei hebt. Je hebt niet meteen de tijd om naar de kapper te rennen om het te laten bijkleuren. Hier is een tip : gebruik oogschaduw. Koop een oogschaduw in dezelfde kleur als je haar en werk met je vingers de poeder in je kruin. Het is maar een tijdelijke oplossing en helpt niet als je uitgroei al serieus gevorderd is, maar voor de beginnende uitgroei is dit wil een goede tip.

De laatste is misschien niet zo evident maar speelt toch een grote rol in gezond haar : je voeding. Al wat je binnenspeelt, heeft een effect op je weefsels. Zo ook op je nagels, huid en … haar ! Wat er binnen gebeurt, weerspiegelt zich aan de buitenkant. Eet je slecht of heb je te weinig slaap ? Dan wordt je huid dof en je nagels broos, om nog maar te zwijgen over je haar dat afbreekt. Heb je voldoende je vitaminen binnen en drink je genoeg water ? Dan heb je sterke nagels en glanst je haar. Het is nu niet zo dat je van 1 stukje pizza of een zak chips je haar van 100% glans naar dof gaat, uiteraard niet. Op langere termijn echter, zie je wel een verschil. Probeer een paar stukken fruit te eten, maakt niet uit wanneer, al is het maar 1 stukje. Je zal effect zien, en dat sneller dan je denkt.

Heb jij nog tips over haar ?  Deel ze gerust bij de reacties !

Stay gorgeous !


Anke

0 reacties:

Een reactie posten