woensdag 9 maart 2016

Afstuderen : wat nu ?

Vroeger dacht ik dat, eenmaal je een twintiger was, je je leven op de rails had : je studeerde af, had een job, zocht naar een huisje/appartement en kreeg kinderen. Nu ik zelf 23 ben, weet ik dat dat lang niet zo evident is. Het is niet zo dat je na het afstuderen direct kan beginnen werken (het kàn, maar het is zeldzaam). Mijn broer en ik studeren dit jaar samen af : hij aan de middelbare school, ik aan de universiteit. Mijn ouders hebben dus 2 proclamaties om naar toe te gaan dit jaar ! Maar dan : wat na het afstuderen ?



Na het middelbaar heb je meestal 2 opties: of je gaat werken, of je gaat naar een level hoger : de hogeschool of universiteit. Voor deze keuze stond mijn broer (en velen onder jullie!) dit jaar ook. Hij besloot dat hij nog verder ging studeren. Best raar eigenlijk : hij heeft afgelopen vrijdag zijn laatste 100 dagen in de middelbare school gevierd, en het lijkt nog maar gisteren dat ik dat heb mogen doen (toch zit er al zo'n 5 jaar tussen!). Hij begint aan het studentenleven terwijl ik er dit jaar mee stop.

Tja, ik zei het in eerdere vlogs ook al : ik studeer dit jaar af maar wat nu ? Doe ik nog verder - aka een doctoraat (van nog eens 4 jaar)? En als ik voor een doctoraat zou kiezen : zou ik hier in België blijven of naar het buitenland gaan? Ga ik iets anders bij doen wat ik in mijn huidige richting wel kan gebruiken maar niet gekregen heb als vak (aka management)? Of begin ik te werken ? Allemaal vragen waar mijn hoofd de laatste tijd overuren heeft over moeten draaien. Ik weet het gewoon echt niet. Als ik echt moest kiezen, zou ik kiezen tussen werken of een doctoraat. Een doctoraat is in principe al een beetje werken : je werkt 4 jaar rond hetzelfde onderwerp en wordt ervoor betaald maar aan de andere kant ben je eigenlijk toch nog een beetje student aangezien je onder supervisie staat van een promotor en je je werk op het einde van deze 4 jaar moet verdedigen voor een jury (best of both worlds, haha!). Het is eigenlijk een geleidelijke overgang van het studentenleven naar het 'echte' leven. Je krijgt uiteraard meer verantwoordelijkheden dan een gewone student maar je bent toch ook niet helemaal student af.


Als het werken wordt, dan mag ik stilletjes aan beginnen zoeken achter vacatures die me aanspreken (doe ik al hoor). Werken in de forensische wetenschappen in België is nu eenmaal enorm moeilijk. Er gebeurt gewoon te weinig (wel, er gebeurt genoeg maar toch...) om er 100'en vacatures in te hebben, laat staan dat Justitie geld genoeg heeft om iedereen te betalen. Dus zit er eigenlijk niets anders op dan buiten de landsgrenzen te gaan zoeken achter werk. Dat vind ik absoluut geen ramp, ik heb altijd gezegd dat ik niet in België zou blijven, dat ik eerder in het buitenland wil gaan werken. Dé droom is Amerika, dat zeg ik al van kleins af aan. Ik heb iets met dat land, ook al ben ik er nog nooit geweest (maar wil er wel dolgraag naartoe!). Maar iets dichterbij zou ook al mooi zijn. Het maakt voor mij niet uit, als ik forensische gewoon maar verder kan blijven doen.

Dit is nu echt een topic dat al maanden in mijn hoofd aan het rondspoken is. Buiten dit, heb ik nog 9874 deadlines om te halen dus het is fijn om het even van me af te schrijven en alles op een rijtje te plaatsen. Bedankt om te luisteren, lieve lezers. Morgen weer een beautyartikel !

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten