maandag 23 mei 2016

Instasucces

Geschokt. Met open mond keek ik naar de reportage. En ik voelde afschuw. Dat is zowat de samenvatting toen ik naar de reportage van Koppen - Instasucces - keek. Hoe eigenlijk heel de blogger-/social mediawereld wordt afgeschilderd als geldwolven. 'Want ja : social influencers zijn uit op geld'. En dat, lieve lezers van me, is helemaal niet zo (de meesten toch niet, tenminste).


Indien je zelf de reportage wilt bekijken, kan je 'em vinden via deze link. Ik ben begonnen met bloggen omdat het leuk leek om te schrijven over je interesses. Ik had er geen idee van dat je met bedrijven kon samenwerken, laat staan dat je er geld voor kreeg en nog zo van die bedragen waar je je even grote ogen van kunt opzetten. Hoe langer ik blogde, hoe duidelijker het werd hoe het allemaal werkte. Maar dat ik poen met hopen zou scheppen omdat ik bepaalde producten op Instagram zet of even vernoem in blogposts, dat is absoluut NIET waar. De reportage laat uitschijnen dat elke 'social influencer' (want zo worden we genoemd blijkbaar) bakken met geld verdient omdat ze even een review plaatsen over product X of product Y laten zien in een video of - nog gemakkelijker - er gewoon een foto van posten op Instagram. Dat we gemakkelijk €4000 op onze bankrekening zien verschijnen omdat we even een naam van een bepaald merk vermelden. Dat is voor de meeste bloggers helemaal niet het geval. Ik vind het straf dat we allemaal over 1 kam gescheerd worden en dat er niet meer verhalen in de reportage werden gestoken van bloggers die het zeer goed doen maar die echt niet duizenden euro's per blogpost verdienen. De meeste bloggers moeten hard knokken om een samenwerking met een bedrijf aan te gaan. Bedrijven gaan ook niet zomaar een samenwerking met een blogger aan. Je moet eerst jezelf bewijzen hoe goed je bent, welke content je zoal kan creëren en als dat het merk aanstaat, dan pas willen ze met jou in zee gaan. Het maakte me gewoon een beetje kwaad omdat we nu worden afgeschilderd als 'geldwolven', 'bloggers of social influencers willen niks meer doen zonder ervoor betaald te worden'. Dat is niet waar. Ik word voor mijn blogposts niet betaald. Als een product gekregen werd, dan vermeld ik dat eerlijk onder de blogpost en is dat inderdaad wel een vorm van 'betaling'. Maar bedragen zoals €4000 zal je niet zo snel op mijn bankrekening zien, dan had ik het studeren al wel lang kunnen opgeven (sowieso niet hoor, ik deed mijn richting veel te graag, haha!). Betaald worden voor je blogpost is mooi, zeker omdat je er uiteindelijk zoveel moeite in steekt. Het is een vorm van respect, een bedrijf kan niet verwachten dat je 'zomaar' even gratis reclame gaat maken voor hen? Je gaat toch ook niet werken zonder loon? Maar bij de meeste bloggers is dat niet het geval, we doen het omdat het onze hobby is en we het graag doen.

Maar snap je het plaatje? Het lijkt net of we niets oprecht meer kunnen posten omdat we er zouden voor betaald hebben gekregen. En tja: misschien word ik als 'jaloers' bestempeld door deze blogpost, zo voel ik me absoluut niet. Ik gun het iedereen die met een bedrijf samenwerkt, het is een mooie boost voor je blog en een teken dat bedrijven in je geloven. Daar zit niet het probleem, ik heb een probleem met dat niet heel het verhaal van bloggers wordet verteld. Nu lijkt het alsof een simpele foto posten, genoeg is. Snel geld verdiend, iedereen kan het. Terwijl social influencer (komaan!) zijn zoveel meer is dan dat. Er werd niet vermeld hoeveel tijd we er telkens insteken om mooie foto's te maken, om een kwalitatieve blogpost online gezet te krijgen, laat staan om een perfect bewerkte video gemaakt te krijgen. Dat is de andere kant van de medaille waar - spijtig genoeg - niet dieper op ingegaan werd. Social media is mooi maar je moet ook niet alles geloven wat erop staat.

Hoe denk jij over dit onderwerp?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Ik heb de reportage ook gezien en vond het een erg eenzijdig portret. Zonder afbreuk te willen doen aan de twee meisjes in de reportage, maar voor bedrijven zijn zij gewoon een heel goedkope vorm van reclame.
    En als bloglezer/youtube kijker hou ik vooral van blogs en kanalen die het 'zeggen zoals het is' (wat niet aan bod kwam in deze reportage) en niet focussen op zogenaamde 'perfectie' of een of andere droomwereld creëren (wat heel duidelijk wel aan bod kwam).
    Soit, ik vind het moeilijk om dit alles te verwoorden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel ;)

    BeantwoordenVerwijderen