maandag 9 mei 2016

Sproetjes

Sommigen haten het, sommigen vinden het wel mooi en anderen vinden het helemaal bij hun karakter passen. Ik heb het over sproetjes. Niet iedereen is ermee gezegend maar je zal merken dat bij sommigen onder ons de sproetjes weer de kop op steken tijdens de mooie zomermaanden. Wat zijn het precies en waarom komen ze alleen in de zomer tevoorschijn? Dat leg ik je vandaag uit !



Wat zijn sproetjes nu eigenlijk? Denk eens aan het mechanisme hoe je bruin wordt. Je gaat in de zon zitten, in de hoop dat je een lekker bruin tintje krijgt. Je lichaam maakt meer melanine aan om je eigenlijk te beschermen tegen de schadelijke zonnenstralen. Daarom hebben de mensen in Afrika een donkere huidskleur aangezien ze dicht tegen de evenaar zitten en de zon dus een hele grote impact op hen heeft. Om hen te beschermen tegen de zon, maakt hun huid veel melanine aan. Dat is met sproetjes ook meestal het geval: je loopt in de zon en je huid begint spontaan meer melanine aan te maken. Waar sommigen over hun hele lichaam mooi bruin worden (de melanine verspreidt zich mooi over het hele lichaam), loopt dat bij sproetjes wat anders : de melanine hoopt zicht plaatselijk op zodat je dus op verschillende plaatsen 'vlekjes' krijgt.

Je hebt 2 soorten sproetjes : waar ik het zonet over had, waren de sproetjes die tevoorschijn komen door zon. De genetische sproetjes zijn de 2de soort sproetjes.  Dit zijn de sproetjes die je altijd hebt, zon of niet. De naam zegt het een beetje zelf:  je hebt het door gekregen van een van je ouders. Hoeveel je er krijgt, hangt af van hoeveel je ouders er hebben. Hebben ze er maar een paar, dan zal je zelf er ook niet al teveel krijgen. Hebben ze er heel wat, dan heb jij er waarschijnlijk ook wel een groot aantal. Wist je dat sproeten een van de zeven schoonheden van de vrouw zijn ? Zelfs in de Griekse en Romeinse tijden werden sproetjes aanzien als een van de perfecties van de vrouw. Zag je je sproetjes voordien niet graag, dan is dit wel een reden om er fier op te zijn !


Wie krijgt nu sproetjes ? Mensen met een lichte huid zijn er meer vatbaar voor. Mensen die meestal snel verbranden of die verbranden en die daarna pas bruin worden. Je hebt waarschijnlijk dan rood of blond haar. Ik heb ook een aantal sproeten dan niet zozeer op mijn gezicht (daar heb ik er ook wel enkele) maar vooral ook op mijn lichaam. Sproetjes zijn klein, pigmentvlekken hebben al een bredere diameter dus er is wel degelijk een verschil ! Sproetjes geven geen aanleiding tot huidkanker, pigmentvlekken kunnen wél groter worden en veranderen van karakter; dus pas daar mee op. Vind ik het erg dat ik sproetjes heb? Helemaal niet, het geeft wel iets. De sproetjes in je gezicht geven zo'n deugenieterig gezicht, dus ervoor schamen hoef je je zeker niet te doen.

Verstop jij je sproetjes?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Ik vind sproetjes erg leuk en schattig. Als ik veel zon zie heb ik er ook altijd een beetje meer... :)

    BeantwoordenVerwijderen