zondag 4 september 2016

Altijd online zijn

Tegenwoordig kan je er niet naast kijken: het lijkt wel alsof onze smartphone aan onze hand is vastgeplakt. Pokémon, social media, muziek, etc. Ook ik ben daar schuldig aan, I admit. Niet alleen als blogger, ook gewoon als mezelf. Ik zit graag op social media, wil graag weten wat anderen aan het doen zijn. Maar soms moet je gewoon even afstand doen van dat alles ...



Afgelopen week zat ik in het zuiden van Frankrijk. Na een heel jaar thesis gedaan te hebben met daarbovenop ook nog eens 2 maanden vakantiewerk, zei mijn lichaam op het einde dat het eventjes genoeg geweest was. Dat ik rust nodig had. Druk zijn is leuk, maar té druk is niet goed en dat voelde ik. Ik had 's avonds geen fut meer om nog iets te doen en wou gewoon direct na het werk mijn bed in kruipen. En geloof me: dat is niet de manier om je vakantie te spenderen. Vrienden wilden afspreken, ik moest afzeggen. Ik wilde wel maar kon gewoon niet. Ik was op. Dus een weekje genieten in Frankrijk deed me goed. Ik zorgde ervoor dat alles in orde was qua vluchten en treinen, zorgde ervoor dat alles netjes in de koffer stak én dat de artikeltjes ingepland waren zodat ik met een gerust hart kon vertrekken; dat ik een weekje onbezorgd kon leven. Even weg van alles, even genieten van het warme weer, de mooie omgeving en gezellig samenzijn met familie.

En dat zullen jullie op social media wel gemerkt hebben. Ik was de laatste dagen wat afwezig. Ik had mijn iPhone en tablet wel bij maar eerlijk ? Mijn tablet heb ik niet 1 keer aangeraakt. Ik had er gewoon geen nood aan. Ik had andere dingen 'te doen' (lees: lui zijn). Mijn iPhone heb ik wel elke dag bekeken maar niet zoveel als ik anders zou doen. Ik checkte Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat wel, postte zelf op Instagram en Snapchat maar daar bleef het bij. Ik beantwoordde geen mails, zette de YouTube video's die ik wilde bekijken bij 'Later bekijken' en ook Twitter moest even niet geüpdatet worden. Ik wilde gewoon even detoxen van altijd online te zijn. Want dat is wat onze generatie en de generatie na ons doet: altijd maar online zijn. Kijken wat anderen doen via Facebook - en Twitterstatussen zonder zelf te leven en herinneringen te maken.


Ik ga me niet verschuilen achter 'dat ik blogger ben en daarom veel op social media moet zitten'. Dat is iets wat je zelf kiest. Zoals ik al zei: ik vind het leuk om online te zijn maar soms moet ik letterlijk de knop even omdraaien en kies ik voor het offline leven. Genieten van de kleine dingen zonder dat ik het moet delen op internet. Ik deel veel met jullie omdat ik dat leuk vind. Maar sommige dingen blijven gewoon behind the scenes omdat het ofwel niks met mijn blog te maken heeft ofwel dat het gewoon privé moet blijven. En dat is oké. Zo hou ik nog een mooie balans tussen het online en offline zijn. Maar I'm back nu, helemaal uitgerust (well, kind of?) en de agenda staat al meteen terug goed vol met leuke dingen die eraan zitten te komen. En die wil ik wel met jullie delen want veel online zijn, betekent daarom niet dat dat slecht is.

Ben jij altijd online?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten