zaterdag 4 februari 2017

Comfort zone

Af en toe nieuwe dingen proberen, is goed. Het brengt wat leven in de brouwerij en het geeft je inzichten in dingen die je voordien gewoon niet kende. Maar waar trek je de grens dat iets nieuws en spannends en iets dat comfortzone wordt ?



'Life begins out of the comfort zone'. Dat is de quote die we allemaal kennen. En eigenlijk is dat helemaal waar. Je comfort zone is een soort bubbel waar je in zit: alles erbinnen laat je comfortabel voelen, dingen die je met veel plezier doet en waar je niet bang voor bent. Alles buiten deze bubbel zou je misschien ook wel graag doen maar schrikt je wat af. Het is oncomfortabel waardoor je het liever toch niet wilt proberen/doen. Dat kan gaan van solliciteren voor een job tot een presentatie moeten geven in de klas (ik weet dat ik altijd stond te bibberen vooraan!). Waarom is het toch goed om uit je comfort zone te stappen ? Je leert ervan. Uit je comfort zone stappen kan 2 gevolgen hebben: goed of slecht. Wanneer het goed is, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Is het slecht, dan trek je daar je lessen uit.


Ik ben dit jaar enorm uit mijn comfort zone gestapt. Ik ben van mezelf een introvert  (nu is deze blogpost logisch, right?) en alleen op avontuur gaan naar Amerika is nu niet bepaald iets dat ik elke dag doe. Ik was bang, bang voor wat ik er zou meemaken; eerder bang voor het onbekende. Zijn we daar niet allemaal bang voor ? En toch: ik waagde de sprong in het diepe en eerlijk? Het was het zó waard. Ik heb vaak aan deze quote moeten denken toen ik mijn eerste maanden hier doorbracht. Ik heb zoveel dingen gedaan die helemaal uit mijn comfort zone waren. Telkens met een bang hartje maar achteraf was het een hele belevenis en iets waar ik - klinkt misschien dom - fier op was. Het was weer een stapje verder, weer een ervaring rijker.

Sommige hebben helemaal geen bubbel. Alles wat ze doen, doen ze uit hun comfort zone. Mensen die voor niets terugdeinzen, die het een kick vinden om elke dag iets engs te doen. Prachtig vind ik dat. Heb ik bewondering voor. Was ik maar zo'n persoon die dat elke dag durfde. Ik ben fier op mezelf dat ik dit avontuur heb aangedurfd, dat ik mezelf gepushed heb om dingen te doen waar ik eerst bang voor was. Dingen die voor anderen zo natuurlijk lijken, die voor mij echt heel veel energie vroegen. Je comfort zone is absoluut niet slecht, soms heb je van die dagen waar je je comfortabel wilt voelen in alles wat je doet. Maar het echte leven begint echt als je uit je bubbel stapt, geloof me.

Hoe vaak stap jij uit je comfort zone?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten