woensdag 15 februari 2017

Wat alleen reizen me geleerd heeft

Mijn avontuur zit er bijna op. Echt. Geen blogposts meer over Amerika, alleen nog beauty en persoonlijke artikelen. Maar ik denk dat sommigen onder jullie de Amerika dingen toch ook gaan missen, toch? Ik vond het alleszins heel leuk om erover te schrijven, het was eens iets anders dan alleen maar reviews. Ook al komt er binnenkort een video van mijn hele avontuur, toch wil ik al even er een blogpost over schrijven. Dingen die ik geleerd heb door alleen te reizen.


Eerlijk? Ik vertrok met een klein hartje naar Amerika. Buiten mijn ouders en mijn vrienden, ben ik nooit alleen op vakantie geweest. Er was altijd wel iemand bij waar je op kon vertrouwen als er iets mis zou lopen; je kon het samen oplossen. Dat was nu niet het geval. Ik moest op mezelf rekenen. Uiteraard zijn er mensen om je heen dat, als je een vraag moest hebben, ze je maar al te graag willen helpen. Toch had het iets engs. Ik heb nooit veel gevlogen, ik denk dat ik in heel mijn leven nog maar 3x met het vliegtuig op reis ben geweest. Dat is absoluut niet veel. Waar de treinuren en -stations geen geheimen meer voor me hebben, vind ik luchthavens nog steeds eng. Ik raak in de war (ooit blond gewest ja ...). Serieus, ik vind het ingewikkeld. Voor sommigen lijkt dat zo evident, voor mij is dat nu niet het geval en brengt dus extra stress met zich mee.

Alleen reizen, geeft je iets van een vrijheid. Je kan doen en laten wat je wilt. Je beslist waar je naartoe gaat, wanneer je dat doet, hoe je dat doet. Heb je een dag geen zin om iets te doen? Dat is ook goed! You are in charge. Je doet het op je eigen tempo en dat is misschien nu net wat zo fijn eraan is. Het klinkt misschien wat eenzaam maar wacht totdat je het volgende puntje leest. Je doet de dingen die JOUW gelukkig maken, en draait het daar niet allemaal juist om ?


Contacten maken, gaat veel sneller. Als mensen in een groep zijn, ben je steeds geneigd om bij die groep te blijven. Als je alleen bent, heb ik het gevoel dat mensen je sneller zullen aanspreken, sneller naar je verhaal gaan vragen. Ik heb het hier vaak genoeg gehad dat mensen spontaan een praatje met me begonnen te maken omdat ik even alleen rondliep in de stad. Aan de kassa, in de winkel, op straat, ... Het is altijd wel fijn om mensen te leren kennen en nieuwe contacten te leggen.

Alleen reizen heeft dus niet meteen alleen maar nadelen. Het kan misschien heel eng en eenzaam lijken, toch heeft het ook zijn voordelen. Ik deed vroeger (en doe dat nog steeds) alles met vrienden en de gedachte om dingen alleen te doen, joeg me angst aan. Maar waarom eigenlijk? Het is goed om af en toe eens tijd te nemen voor jezelf en dingen te doen die JIJ leuk vindt. Want jij bent de diegene waar alles om draait.

Zou jij ooit alleen op reis gaan ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten