woensdag 12 juli 2017

Inner Beauty : Prioriteiten stellen

Het leven gooit allerlei dingen naar je; zowel positief als negatief. Je leert ervan te genieten, je leert ermee om te gaan. En soms krijg je met alles tegelijk te maken. Je krijgt alles tegelijkertijd op je bord waardoor je beslissingen moet nemen. Prioriteiten stellen. Nadenken over wat op dat moment het belangrijkst is.



Prioriteiten stellen, kan je op alles toepassen. Meestal is het werkgerelateerd. 50 e-mails in je inbox: welke pak je eerst aan ? Eerst die bestelling doen of toch maar voorrang geven aan die belangrijke meeting? Maar prioriteiten kan je ook stellen in bijvoorbeeld je sociaal leven. Je ben bijvoorbeeld 'dubbel geboekt' op een zaterdagavond en je moet kiezen naar waar je gaat. Wat is dan prioriteit?

Wat prioriteit is, is meestal heel persoonlijk. Hetgene wat jij prioriteit maakt, hangt af van persoonlijke voorkeuren, de omstandigheden waarin je je bevindt, waaraan je belang hecht, etc. Mensen die me uitnodigen voor een bepaald feestje maar waar ik anders nooit iets van hoor of een vriendin die me op datzelfde ogenblik laat weten dat ze me nodig heeft? Ik weet wat voorrang zal krijgen, wat bij mij prioriteit zal hebben. Ik spender liever tijd met mensen die jou ook als prioriteit zien dan met mensen die je alleen maar contacteren omdat ze zich vervelen. Dat heb ik snel door en daar zijn helaas andere oplossingen dan voor. Ik ken ondertussen mijn echte vrienden wel. Zij zijn bij mij prioriteit.


Prioriteiten stellen, is een kwestie van je grenzen aangeven. Laten weten wat voor jou belangrijk is. In je job heb je meestal geen keuze; dan is alles zowat belangrijk. In je sociale leven is dat wel wat anders. Iedereen heeft het druk, het is een kwestie van tijd maken voor wat belangrijk is. Het is niet altijd gemakkelijk om iets op de eerste plaats te zetten; 'kiezen is verliezen'. Maar de belangrijkste dingen ... Daar moet je toch even onderscheid kunnen in maken.

Stel jij prioriteiten in je dagelijkse leven?

Stay gorgeous !

Anke

1 opmerking:

  1. Amen! Dat is ook echt zo! Niet altijd gemakkelijk, maar meestal lukt het me wel goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen