zondag 9 juli 2017

Spoeling vs permanente kleuring

Ongeveer zo'n 4 jaar geleden kleurde ik mijn haar in een compleet andere kleur. Ja, ik ben geen natuurlijke brunette. Mijn echte haarkleur is blond. Mèchen werden er al eens ingetrokken maar verder dan dat durfde ik nooit gaan. Tot ik dan 4 jaar geleden de stap zette en ik een brunette werd. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het nadeel als je je haar kleurt? De uitgroei. Zo nu en dan laat ik mijn haar eens onder handen nemen en wordt het bijgekleurd met een spoeling, niet met een kleuring ...



'Een spoeling?'. Er is inderdaad een verschil tussen een spoeling en een kleuring: de duur van je kleur. Ik gebruik altijd een spoeling. Hierdoor zie je mijn haarkleur al eens variëren in filmpjes. Nochtans gebruikt de kapper steeds dezelfde kleurenmix. Hoe dat komt? Een spoeling heeft de eigenschap om kleur te verliezen wasbeurt na wasbeurt. Hoe meer je je haar wast, hoe sneller de kleur eruit zal zijn. Logisch. Het is eigenlijk een 'natuurlijke' vervaging van de kleur. Een kleuring daarentegen is eerder permanent. Waar ik mijn totale haar laat kleuren met een spoeling, moet je met een kleuring alleen de uitgroei laten bijwerken.



Waarom ik voor een spoeling heb gekozen ? Ik wou van blond naar een andere kleur gaan en wou eerst op safe spelen. Als de kleur me niet zou staan, dan kon ik 'em er al na een paar keer uitwassen. Bij een kleuring zou heel mijn haar terug ontkleurd moeten worden. Je haar kleuren is op zich al niet echt gezond, maar ontkleuren is dat al zeker niet. Gelukkig viel het donkere goed mee (geloof me, het is even wennen als je blond bent om dan iets donkers in de spiegel te zien, haha!). Ik ben altijd voor een spoeling blijven gaan. Ben ik op een gegeven moment mijn bruine kleur beu, dan was ik het gewoon totdat de kleur verdwijnt. 

Het heeft zo elk z'n voor- en nadelen. Het is maar wat je zelf fijn vindt en hoeveel moeite je er wilt insteken. De uitgroei bij een kleuring zie je meestal heel goed dus moet je je bijkleuringen goed bijhouden. Bij een spoeling vervaagt de kleur en valt de uitgroei en de verandering in kleur nogal goed mee zodat je niet echt om de 6 weken moet bijkleuren. 

Kende jij het verschil tussen de 2 ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten