zondag 6 oktober 2019

Influencers en het beïnvloeden van koopgedrag

Wie kent de hashtags #ad, #sponsored of #gekregen niet ? Influencers werken vaak met merken samen en dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Samenwerkingen met bedrijven geeft je een mooie kans om aan volgers te winnen, naambekendheid te verwerven en te groeien. Voor bedrijven is het een mooie manier om hun product zo te promoten. Maar wat met geloofwaardigheid wanneer iets gesponsord wordt ?


Ik heb geen probleem met influencers die vaak samenwerken met bedrijven. Zoals ik al zei, is het een win-win situatie voor beiden. Het is ook hun manier van geld verdienen, het hoort er tegenwoordig allemaal bij. Waar ik wel een probleem mee heb, is als ze ongeloofwaardig overkomen. Dat influencers met hun vele volgers een jaar kunnen goed maken van een bedrijf, is algemeen geweten. Items die binnen de paar uur uitverkocht zijn en die verschillende keren terug op stock moeten genomen worden, gewoon omdat een influencer er een foto mee maakt of vermeldt in een post of video; het is al lang geen rariteit meer. Maar het zorgt er wel voor dat we allemaal naar de winkel rennen om dat product te halen omdat we het zelf ook willen uitproberen. Onze aankopen worden als het ware beïnvloed. Als meerdere influencers een bepaalde foundation gebruiken en zeggen dat deze goed is, dan wil ik dat ook wel eens testen. Als verschillende mensen een bepaald merk reviewen en overtuigend vertellen dat ze ervan houden, dan ben ik daar benieuwd naar en wil ik dat ook wel eens uittesten. Zie je ? Zo makkelijk worden onze aankopen beïnvloed.

En ikzelf word ook serieus beïnvloed, geloof het of niet. Het is niet omdat ik blogger ben dat ik daarom zelf niet 'in de val' loop. Een voorbeeldje : ik zie Fabletics overal verschijnen op mijn social media. Fabletics is een merk dat sportkleren verkoopt, vooral voor fitness. Ik dacht dat er alleen een Amerikaanse webshop van bestond maar oh boy, er bestaat ook een Europese webshop van. De YouTubers en influencers die ik volg, hebben het alleen maar over dit merk. Goedkope fitnesskleren met een geweldige kwaliteit, of dat wordt toch zo geadverteerd. Broeken die squadproof zijn, topjes die genoeg ademen zodat je je na je sessie niet plakkerig voelt, .... En ergens kriebelt het om ook zo is een bestelling te plaatsen om te kijken of dat de kwaliteit echt wel zo goed is zoals ze beweren. De influencers worden er uiteraard voor betaald om het merk te promoten of hebben het product gratis gekregen dus ergens hou ik in mijn achterhoofd dat ze daarom wel eens positief (moeten) zijn. En dat is net het punt. Het zo adverteren dat je zelf nieuwsgierig wordt en je het product koopt. Of ik al dan niet iets koop, hangt van de influencer zelf af. Vind ik dat de influencer over het algemeen eerlijk is of overkomt ? Laat hij/zij zich niet leiden door geld en roem of blijft hij/zij met beide voetjes op de grond, ondanks zijn/haar succes ? Door zo'n dingen zie ik namelijk door, ik hou van eerlijkheid en oprechtheid.

Heb jij ook al eens een aankoop gedaan omdat je favoriete influencer deze promootte ?

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten