maandag 24 oktober 2016

Q&A : Amerika editie


Aangezien ik nu bijna anderhalve maand in Amerika zit, zijn er langs jullie kant een aantal vragen opgedoken. Aangezien filmen hier een beetje moeilijk gaat (al lijkt de update video wel gelukt te zijn), wil ik deze keer jullie vragen in een blogpost beantwoorden. Let's go!


1. Wat mis je het meest aan België?
Amerika ziet er dan misschien wel uit als hét land waar je wil wonen, toch zijn er een aantal dingen die ik van ons Belgenlandje mis. Allereerst: brood. Ik ben van thuis gewoon om 's morgens een boterhammetje te eten en ook 's middags tijdens de lunch. Dat probeerde ik hier door te trekken. Helaas, het brood hier is net een spons. Altijd mals, dat wel maar zonder smaak. Ook de chocolade mis ik enorm. Uiteraard verkopen ze hier ook chocolade maar ik verzeker je dat Belgische chocolade 556866x beter is. Hier is er 695456 kg suiker ingesukkeld denk ik: zo zoet! Als laatste (misschien wat voor de hand liggend): frietjes. Als je denkt aan de McDonald's frietjes, dan denk je aan Amerikaanse frietjes: enorm dun en met veel zout. Een echte Belgische friet is al makkelijk ietsje groter, dikker en vooral smaakvoller. Dus ik weet wat doen als ik terug op Belgische bodem sta ...

2. Wat is jouw favoriete 'American food'?
Dat zijn 2 dingen: de M&M's met pindakaas en hamburgers. M&M's met pindakaas hebben we in België niet en eenmaal je ervan proeft, ben je er verslaafd aan (zo lekker!). Ik heb hier geen kilo's naast mij liggen (in fact: ik heb al opgestuurd naar België maar zelf nog niks gegeten!) maar sowieso is de winkel wel leeg als ik naar huis ga. Qua hamburgers: denk niet aan de hamburgers van McDonalds maar aan de hamburgers: vers gemaakt met verse sla, avocado, rode ui, cheddar en tomaat. Mijn 'broer' kan deze maken zoals de beste!

3. Hoe ziet een typische dag van jou eruit?
Drie dagen per week heb ik vroeg les, 2 dagen per week pas rond de middag maar alle dagen verlopen een beetje hetzelfde (binnenkort komt daar nog een plog van by the way): 's morgens een ontbijtje met granola/yoghurt/fruit en een glaasje sinaasappelsap om daarna de tandjes te poetsen en richting school te vertrekken. De lessen beginnen een beetje een repetitie te worden van dingen die we al gezien hebben maar uiteraard is dat nodig voor het examen van 1 december. Eenmaal de lessen gedaan, ga ik terug naar huis en begin ik aan het huiswerk (want dat heb ik met hopen). Avondeten gebeurt daarna, een douche volgt en dan probeer ik nog een paar afleveringen van een serie te kijken voor ik ga slapen. Het is allemaal heel standaard omdat ik geen fut heb tijdens de week om iets te doen. Vooral in de weekends worden er uitstapjes en leuke dingen gedaan.

Een - hoe zij het noemen - Belgische wafel als ontbijt?!


4. Wat is het grootste verschil met België?
Ik heb recent een blogpost geschreven over de eerste verschillen die me opvielen tussen België en Amerika (klik hier voor het artikel). Binnenkort komt er zeker nog een deel 2 want hoe langer ik hier zit, hoe meer verschillen ik begin te merken. Het grootste verschil blijf ik toch wel de vriendelijkheid van de mensen vinden. Ik kon nooit vergelijken met andere culturen omdat ik altijd de Europese cultuur gewend was. Nu ik hier ben, kan ik wel vergelijken en wat een verschil. Het verbaast me nog steeds hoe vriendelijk de mensen hier zijn, hoe ze hun tijd nemen voor alles en hoe ze je te hulp schieten als ze zien dat je in de problemen zit. Zie je dat in België al gebeuren?!

5. Als je er zou kunnen blijven wonen, zou je het dan doen ?
Voordat ik naar hier kwam, zou ik volmondig 'ja' gezegd hebben. Ik bedoel maar : Sephora's en Starbucks op elke hoek van de straat, de  cultuur waar ik ongelofelijk van hou, ... Nu ik hier een tijdje ben en bepaalde dingen heb kunnen waarnemen en observeren, varieert het van 'misschien' tot 'nee'. Don't get me wrong: ik ben hier heel graag en kijk nog steeds elke dag mijn ogen uit. Ik heb altijd gedroomd om hier te mogen studeren en gewoon hier te zijn maar ik heb het gevoel dat alles beter geregeld is in België. Ja, wij kunnen bijna 300 dagen zonder regering leven en ja, de Belgische regering maakt niet altijd de beste beslissingen maar in vergelijking met Amerika is alles toch wel een beetje beter geregeld (een taak voor de volgende president hier om het te verbeteren!). Ik heb tot nu toe ook alleen maar een deel van Californië gezien, dus ik kan niet spreken voor de rest van Amerika. Misschien als ik in New York, Texas, Ohio, ... zat dat ik dan wel volmondig 'ja' zou gezegd hebben. Voorlopig heb ik dat gevoel niet.

Heb je nog meer vragen ? Laat ze achter bij de reacties, dan maak ik binnenkort een deel 2 !

Stay gorgeous !

Anke

0 reacties:

Een reactie posten